To attract primary school students to learn mathematics is a school’ goal, but it has not been an easy task. The connections between different content areas of knowledge and the use of non-formal contexts can be a means of achieving this goal. To respond to this challenge, a study was designed to understand how learning mathematics, outside the classroom, could involve and motivate students, as well as develop ...
Escaping from an island is the context used to promote the resolution of geometric problems that involve the programming of toys 2.0 in a collaborative environment. In this article, we characterize the signs produced in this experience considering the Theory of Semiotic Mediation and we analyse its impact on learning from the student's perspective. Thus, artifact signs, pivot signs and mathematical signs were c...
Computational thinking, critical thinking, problem solving, creativity and collaboration are just a few examples of a broad range of 21st century skills which are key to the education of students and active citizens of the future. Enhancing its development while mobilizing content, pedagogical and technological knowledge, is one of the main challenges of 21st century teacher practice. Having as background a pil...
O empreendedorismo é tema que acompanha o nosso país há alguns anos. A sua integração no sistema educativo ainda não foi concretizada de modo global. No entanto esta inclusão tem sido operacionalizada em algumas regiões do país. No Alto Minho desenvolve-se um projeto destinado a crianças a partir dos e 3 anos e que envolve a formação de professores. O objetivo do projeto é o de contribuir para a apropriação soc...
Involving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a q...
Nos últimos anos começou a ouvir-se falar, de modo mais insistente, em Educação Financeira e na necessidade de educar crianças e jovens, desde os anos iniciais, para esta temática. Problematiza-se o modo como o tema pode ser abordado na escola e as suas ligações a diferentes conteúdos curriculares (McCormick, 2009; Ministério da Educação e Ciência, 2013; OECD, 2005b; Silva & Powell, 2013). Reconhecidamente uma ...
Nos últimos tempos tem-se assistido a uma crescente sensibilização para os benefícios da aquisição de noções básicas de empreendedorismo para a sociedade em geral e para os próprios aprendentes, desde os primeiros anos de escolaridade. Este tema é central na agenda de educação da Comissão Europeia, havendo alguns países europeus que já definiram políticas globais de inserção do tema do empreendedorismo nos plan...
O desenvolvimento de capacidades empreendedoras das crianças, desde o jardim-de-infância, começa a ser considerado importante por diversas instituições e países. O tema do empreendedorismo é central na agenda de educação da Comissão Europeia tendo alguns países europeus definido políticas globais para a sua inserção nos planos curriculares, desde o nível pré-escolar até ao ensino superior. A palavra empreendedo...
This quantitative study aims to assess the development of geometry knowledge of over two hundred students attending Basic Education course in three Schools of Education. Through a test with 21 questions, handed over before and after training in Geometry, students are assessed in a set of categories. The results reveal that although students demonstrate knowledge of elementary concepts at the outset, with percen...
Este estudo quantitativo tem como objetivo avaliar o desenvolvimento do conhecimento de geometria de mais de duas centenas de estudantes do ensino superior a frequentar o curso de Educação Básica em três ESE. Através de um teste com 21 questões, passado antes e após a formação em Geometria, avaliaram-se os estudantes num conjunto de categorias. Os resultados revelam que, embora os estudantes manifestem conhecim...