22 documents found, page 1 of 3

Sort by Issue Date

(RE)CONTO: Tool to Assess Oral Narratives in European Portuguese-speaking Children

Vaz, Stéphanie; Lobo, Maria; Lousada, Marisa

Narrative competencies are determinant for the academic success of children and adolescents. The assessment of these competencies – including comprehension and production – is important to complement the diagnosis of children with language impairment, and to plan interventions in clinical and educational contexts. We present in this paper a tool to assess narrative competencies developed for children aged 6 to ...


Efeitos do INsyntax em crianças com perturbação do espetro do autismo

Martins, Alexandrina; Pinho, Bruna; Lousada, Marisa

Introdução: A Perturbação do Espetro do Autismo (PEA) é uma perturbação do neurodesenvolvimento que se carateriza por um conjunto de dificuldades na comunicação e interação social, associada a comportamentos repetitivos e interesses restritos (American Psychiatric Association, 2013). Os estudos nas dificuldades linguísticas associadas à PEA, anteriormente consideradas circunscritas à área da pragmática, têm des...


Desenvolvimento da consciência morfológica no 1º ciclo

Vinagre, Rita; Capelas, Sylvie; Couto, Pedro Sá; Lousada, Marisa

O artigo pretende caracterizar o nível de consciência morfológica no 1º ciclo e analisar a possível relação entre a consciência morfológica e a leitura e escrita. A amostra é constituída por 20 crianças, que frequentam o 2º (n=10) e o 4º ano de escolaridade (n=10). A recolha de dados foi realizada através da Grelha de Avaliação da Linguagem - Nível Escolar, da Bateria de Avaliação da Consciência Morfológica, da...


Linguística clínica: modelos, avaliação e intervenção

Freitas, Maria João; Lousada, Marisa; Alves, Dina Caetano


Neurodevelopmental correlates of implicit-explicit learning mechanisms in child...

Soares, Ana Paula; Gutiérrez-Domínguez, Francisco-Javier; Vasconcelos, Margarida; Oliveira, Helena M.; Tomé, David; Lousada, Marisa; Jiménez, Luis

This project has the grant POCI-01-0145-FEDER-028212, started in June of 2019 ending in May of 2022, with researchers from ESS | P. PORTO, University of Minho and University of Aveiro. Aims to analyze the neurocognitive correlates of implicit-explicit learning mechanisms in preschool specific-learning impairment (SLI) children and to track their developmental trajectories until they enter primary school. Studie...


Explicit instructions do not enhance auditory statistical learning in children ...

Soares, Ana Paula; Gutierrez-Dominguez, Francisco-Javier; Oliveira, Helena Mendes; Lages, Alexandrina; Guerra, Natália; Pereira, Ana Rita; Tome, David

A current issue in psycholinguistic research is whether the language difficulties exhibited by children with developmental language disorder [DLD, previously labeled specific language impairment (SLI)] are due to deficits in their abilities to pick up patterns in the sensory environment, an ability known as statistical learning (SL), and the extent to which explicit learning mechanisms can be used to compensate...


Phonological awareness digital program: a randomized controlled study

Sá, Marta; Sá-Couto, Pedro; Lousada, Marisa

The purpose of this study is to analyze the efficacy of the Phonological Awareness Digital Program (PADP) in typically developing preschool children aged 4 to 6 years. A randomized controlled trial was conducted with a total of 49 children assigned to two groups: the experimental group, EG (n=25) and the delayed control group, CG (n=24). Both groups were assessed before and after the implementation of the PADP....


The effects of the Pragmatic Intervention Programme in children with Autism Spe...

Pereira, Tatiana; Ramalho, Ana Margarida; Valente, Ana Rita S.; Couto, Pedro Sá; Lousada, Marisa

Purpose: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and Developmental Language Disorder (DLD) frequently face pragmatic impairments which may result in learning, socialization, and mental health difficulties, therefore early intervention is crucial. In Portugal, the Pragmatic Intervention Programme (PICP) has been recently developed and validated, but its effects are unknown. This study aims to determine the ...


Ensino da leitura e da escrita baseado em evidências

Costa, Ana; Silva, Ana Cristina; Soares, Ana Paula; Vale, Ana Paula; Aguiar, Cecília; Alves, Diana; Gomes, Inês; Cadime, Irene; Alçada, Isabel

O que é que as ciências sabem sobre o ensino e a aprendizagem da leitura e da escrita em português? Esta foi a pergunta que os editores do manual Ensino da Leitura e da Escrita Baseado em Evidências colocaram a mais de 30 especialistas investigadores. Esta publicação sintetiza as noções fundamentais sobre a alfabetização que um professor alfabetizador moderno deve conhecer; foca a literacia emergente, isto é, a...


Crianças com perturbação do desenvolvimento da linguagem em Portugal: teoria e ...

Castro, Ana; Alves, Dina Caetano; Maia, Fátima; Rocha, Joana; Ximenes, Maria João; Lousada, Marisa; Pereira, Telma


22 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date











Document Type






Access rights



Resource









Subject