29 documents found, page 1 of 3

Sort by Issue Date

Time and routines organization in early childhood education andcare: Participat...

Pereira, Mónica; Santos, Natalie Nóbrega; Brito, Ana Teresa; Mata, Lourdes

This study aimed to identify those who are involved in time management inearly childhood education and care contexts and to understand the inten-tions underlying time and routine organization. Focus groups were carriedout with 20 educators from the public and private sectors. The contentanalysis of these interviews suggested that educators, children, and themanagement/coordinators of the educational centers par...


Preparing pre-service teachers for family engagement: Insights from the initial...

Cabral, Sónia; Mata, Lourdes; Peixoto, Francisco

Family involvement and participation in education (FIPE) profoundly impacts the quality of students’ academic and social development. Initial teacher education contribution in fostering attitudes, skills, and strategies for effective FIPE is therefore unquestionable. We aimed to find out to what extent Portuguese pre-service teachers are prepared to engage families. A document analysis was conducted to establis...


Transição do Jardim de Infância para o 1.º Ciclo

Mata, Lourdes; Fernandes, Carla; Martins, Catarina Chambel

Este volume foca a Transição do jardim de infância para o 1.º ciclo do ensino básico. Integra três textos diferentes que se complementam num olhar sobre o processo de transição: o conceito, o papel e desafios que se colocam aos profissionais e a transposição para a prática no quotidiano dos contextos educativos. Nesse sentido, o primeiro texto procura clarificar o conceito de transição, distinguindo-o de perspe...


Childminder competence profile - recognizing, valuing, empowering

Brito, Ana Teresa; Mata, Lourdes

In this article, the ValChild Profile of Competences for Childminders is presented, clarifying the basis of its construction and the relevance of its definition for the professionalism of childminders in Europe. Today there is robust evidence about the early years of life for children's well-being, development, and learning. We know that positive interactions and experiences are fundamental in building a strong...

Date: 2023   |   Origin: Aprender

‘Am I to blame because my child is not motivated to do math? Relationships betw...

Peixoto, Francisco; Mata, Lourdes; Campos, Mafalda; Caetano, Teresa; Radišić, Jelena; Niemivirta, Markku Juhani

Research on parental involvement is broad and specifies diverse kinds of parental practices that have specific associations with children’s learning outcomes. However, the involvement of parents in education, the dynamics of parent–child interactions and the actions and practices they employ and their impact on student’s motivation and achievement are intricate processes characterised by numerous intervening va...


Envolvimento das famílias no processo educativo: Perspetiva de futuros profissi...

Mata, Lourdes; Pacheco, Patrícia; Brito, Ana Teresa; Pereira, Mónica; Cabral, Sónia

São hoje evidentes os benefícios da participação das famílias na educação para crianças, famílias e profissionais. No entanto, trabalhos recentes têm mostrado que nem sempre existe uma abordagem intencional e estruturada na formação inicial de futuros profissionais na área do envolvimento parental. Assim, este estudo teve como objetivo caraterizar as perceções das/dos estudantes dos Mestrados em Educação Pré-Es...


Contribution to the validation of the expectancy-value scale for primary school...

Peixoto, Francisco; Radišić, Jelena; Kesegi-Krstin, Ksenija; Hansen, Brian Benjamin; Laine, Anu; Baucal, Aleksandar; Sõrmus, Maarja; Mata, Lourdes

Grounded in ‘expectancy-value’ theory, this paper reports on the psychometric properties of an instrument intended to measure students’ motivation in mathematics. The participants were 2045 third-, fourth- and fifth-grade students from Estonia, Finland, Norway, Portugal, Serbia and Sweden. The Expectancy-Value Scale (EVS) was found to be suitable for early grades of primary education in measuring competence sel...


Envolvimento das famílias no processo educativo: Perspetiva de futuros profissi...

Mata, Lourdes; Pacheco, Patrícia; Brito, Ana Teresa; Pereira, Mónica; Cabral, Sónia

São hoje evidentes os benefícios da participação das famílias na educação para crianças, famílias e profissionais. No entanto, trabalhos recentes têm mostrado que nem sempre existe uma abordagem intencional e estruturada na formação inicial de futuros profissionais na área do envolvimento parental. Assim, este estudo teve como objetivo caraterizar as perceções das/ dos estudantes dos Mestrados em Educação Pré-E...


Ensino da leitura e da escrita baseado em evidências

Costa, Ana; Silva, Ana Cristina; Soares, Ana Paula; Vale, Ana Paula; Aguiar, Cecília; Alves, Diana; Gomes, Inês; Cadime, Irene; Alçada, Isabel

O que é que as ciências sabem sobre o ensino e a aprendizagem da leitura e da escrita em português? Esta foi a pergunta que os editores do manual Ensino da Leitura e da Escrita Baseado em Evidências colocaram a mais de 30 especialistas investigadores. Esta publicação sintetiza as noções fundamentais sobre a alfabetização que um professor alfabetizador moderno deve conhecer; foca a literacia emergente, isto é, a...


Emotional profiles regarding maths among primary school children – A two-year l...

Mata, Lourdes; Monteiro, Vera; Peixoto, Francisco; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, Cristina; Gomes, Marta

. . . Learning maths is challenging for many primary school students, and teachers must understand students’ learning and emotional processes specific to learning maths. The current research, grounded in control-value theory, focused on achievement emotions regarding maths. Primary school students (N = 71) were studied with the primary objective of examining the longitudinal trajectories of achievement emotions...


29 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date















Document Type






Funding



Access rights


Resource









Subject