The Theory of Didactic Situations (TDS), developed by Guy Brousseau in France, is a methodology that analyzes the social interactions among students, teachers, and mathematical knowledge in the classroom, influencing learning and its dynamics. This study aimed to investigate how the dialectical phases of TDS impact teacher training in a maker education context. Using Didactic Engineering as a research methodolo...
This article presents a proposal for the teaching of mathematics, in view of enabling the relationship between the concepts of proportional quantities and functions. In this sense, it aims to present a didactic situation, based on the theory of didactic situations (TSD), which involves the syllabus of proportional quantities and functions. Didactic Engineering (ED) is used as a research methodology, limiting in...
The article proposes an innovative approach to teaching 1st grade polynomial functions, integrating educational technology through the Modellus software with the principles of Didactic Engineering. Didactic Engineering aims to promote meaningful learning of mathematical content, considering the peculiarities and challenges faced by students, while Modellus enables visual and dynamic exploration of concepts. The...
A sala de aula invertida é fundamentada nos princípios das metodologias ativas, na qual o aluno assume o papel principal no seu processo de aprendizagem. Desse modo, este artigo objetiva analisar a utilização da Sala de Aula Invertida, como estratégia para execução de exposições dialogadas, na disciplina Letramento e Alfabetização do curso de Pedagogia do PARFOR/UFC durante o ensino remoto emergencial, por meio...
The present study presents a proposal for the teaching of geometry aiming at a defragmentation of the relationship between areas of plane figures (polygonal bases) and the volume of geometric solids (prisms). In this sense, the objective of this article is to develop a study based on Didactic Engineering (DE), aiming at the construction of didactic sequence supported by the assumptions of the Theory of Didactic...
Este artículo tiene como objetivo presentar una Situación Didáctica Olímpica desde la perspectiva de la Teoría de Situaciones Didácticas a los profesores que enseñan matemáticas. Estructuramos nuestra investigación en base a las etapas de la Ingeniería Didáctica, sin embargo, debido a que tiene un enfoque en la formación inicial del docente de Matemáticas, usamos la terminología Ingeniería Didáctica de la Forma...
This article presents theoretical and conceptual elements characteristic of a research design in Didactics of Mathematics with the aim of highlighting a discussion and the possibility of gaining didactic-methodological knowledge about teaching plane Euclidean geometry through Olympic Problems (PO) ) taken from the tests of the Brazilian Mathematical Olympiad of Public and Private Schools (OBMEP). The objective ...
O presente trabalho tem como objetivo analisar a realização de sessões didáticas com o conteúdo de semelhança de triângulos à luz da metodologia da Sequência Fedathi (SF), uma proposta metodológica focada na atuação do professor que busca fazer do aluno um investigador, fazendo pesquisa e adquirindo o saber em matemática seguindo os passos de um matemático. O trabalho metodologicamente consistiu de uma revisão ...
Este trabalho se enquadra na Educação Matemática, fazendo-se o uso da metodologia de ensino Sequência Fedathi (SF) em um contexto de educação básica no nível Fundamental. A problemática da pesquisa é a escassez de trabalhos que entrelace SF e avaliações externas nesse ambiente escolar, apresentando relevância a partir do momento que gera reflexões na postura docente nas sessões didáticas desenvolvidas com foco ...
Diante das frequentes necessidades de reformulação dos modelos de ensino e aprendizagem no cenário escolar, este trabalho refere-se à investigação da própria prática num contexto da matemática. A pesquisa foi realizada com alunos do primeiro semestre do curso de Engenharia de Produção do Centro Universitário Christus na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I. Teve-se como objetivo analisar a forma incor...