243 documents found, page 1 of 25

Sort by Issue Date

Nas entrelinhas da literatura para a infância: diálogos entre o português e mat...

Macedo, Márcia; Melão, Dulce; Menezes, Luís

O livro-objeto tem vindo a adquirir importância crescente no âmbito da literatura para a infância, associando o seu caráter multifacetado à capacidade de promover vínculos de perene afeição com os leitores, solicitando, de modo generoso, a sua participação. O formato pop-up privilegia, fortemente, tal participação, e proporciona o desvelar de experiências sensoriais que tornam a leitura particularmente prazeros...


Portuguese teachers’ conceptions and practices on the history of mathematics in...

martins, ana patrícia; Pinto, H.; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Menezes, Luís

This study, based on what are the international recommendations for the introduction of the History of Mathematics (HM) in the teaching of this discipline, seeks to describe the Portuguese reality. Thus, the study aims to know: (i) teachers’ training in HM; and (ii) their conceptions and practices about the use of HM in the classroom. An online questionnaire was answered by a group of 432 Portuguese Mathematics...


Conceptions and practices of Iberian mathematics teachers about humour

Viseu, Floriano; Menezes, Luís; Amante, Susana; Flores, Pablo

This study focuses on the conceptions and practices of Iberian (Portuguese and Spanish) mathematics teachers regarding instructional humour. Specifically, the study aims to answer the following questions: (1) How do Iberian mathematics teachers view humour and how do they appreciate a sense of humour? (2) What educational value do Iberian mathematics teachers ascribe to humour in the teaching and learning proce...


The role performed by the teacher’s question in the learning of quadratic funct...

Silva, Anaís Veloso; Viseu, Floriano; Menezes, Luís

Communication plays a key role in teaching and learning processes. Questions are a communicational act greatly used by teachers to structure their discourse, establish dynamics, and foster interaction between the different participants in the classroom. In view of these potentialities of questions in the classroom context, we have developed a teaching experiment with the aim of understand the role of the teache...


Representações do espaço no livro pop-up: Propostas de fruição

Macedo, Márcia; Melão, Dulce; Menezes, Luís

Neste artigo procura-se articular a literatura para a infância com a matemática por meio do livro-objeto, em formato pop-up, Oh! O meu chapéu (BOISROBERT & RIGAUD, 2015), desvelando a importância do caráter plurissignificativo dos espaços que aí se desdobram. Foram traçados os seguintes objetivos: i) indagar modos de apurar a sensibilidade estética das crianças, através da exploração sensorial e espacial do liv...


The role performed by the teacher’s question in the learning of quadratic funct...

Silva, Anaís Veloso; Viseu, Floriano; Menezes, Luís

Communication plays a key role in teaching and learning processes. Questions are a communicational act greatly used by teachers to structure their discourse, establish dynamics, and foster interaction between the different participants in the classroom. In view of these potentialities of questions in the classroom context, we have developed a teaching experiment with the aim of understand the role of the teache...


The value of historical knowledge through challenging mathematical tasks

Menezes, Luís; Costa, Ana Maria

Learning mathematics does not simply mean acquiring/developing a set of content knowledge. It also means being able to solve problems, think mathematically and communicate ideas with others. If we think about the mathematics taught to prospective mathematics teachers, the study of the nature of mathematical knowledge, mathematical processes and their historical development is fundamental to their future teachin...


Interações Comunicativas na Aprendizagem da Matemática na Educação Pré-Escolar

Cunha, Ana Rita; Menezes, Luís; Novais, Anabela

O estudo procura compreender as interações comunicativas e o papel que desempenham na aprendizagem da Matemática, em particular de ideias de geometria, em crianças que frequentam a Educação Pré-Escolar. A investigação, de natureza qualitativa, usou como instrumentos de recolha de dados observação participante, notas de campo, gravações áudio e vídeo e análise documental. O estudo conclui que as interações comun...


Desenvolver novas perspetivas sobre o ensino de Matemática através da análise d...

Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luís

Este capítulo tem como objetivo discutir o uso de casos multimédia focados no ensino exploratório como recurso para a formação de professores que ensinam Matemática, tanto na formação inicial, como na contínua. Para tal, realizámos uma meta-análise de estudos que foram realizados no âmbito de formações com recurso aos casos multimédia construídos pelo Projeto P3M e procuramos identificar as aprendizagens e cont...


Comparative Effectiveness of COVID-19 Vaccines in Preventing Infections and Dis...

Kislaya, Irina; Casaca, Pedro; Borges, Vítor; Sousa, Carlos; Ferreira, Bibiana I.; Fonte, Ana; Fernandes, Eugénia; Dias, Carlos Matias; Duarte, Sílvia

We estimated comparative primary and booster vaccine effectiveness (VE) of SARS-CoV-2 Omicron BA.5 and BA.2 lineages against infection and disease progression. During April-June 2022, we implemented a case-case and cohort study and classified lineages using whole-genome sequencing or spike gene target failure. For the case-case study, we estimated the adjusted odds ratios (aORs) of vaccination using a logistic ...


243 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date





















Document Type













Funding



Access rights



Resource
















Subject