Mediaeval blue colour has long been the subject of several histories and stories concerning its meanings and sources, especially the use of ultramarine and the introduction/transition to azurite in the art history painting’s production. Being the most expensive blue pigment during the mediaeval to renascence period, ultramarine is said to have been selectively used for the most important representations of the ...
Medieval illuminated manuscripts are among the best testimonies of the life of medieval scriptoria. This work traces the biographical trajectory of a Lectionary according to the Cistercian rite – the Alc. 433 - through the liturgical studies and the material characterisation of its painted illuminations, with the aim of obtaining the chronological timeline of the use of colour materials in the Portuguese script...
Ivory trafficking is a multifaceted problem that has long endangered the fate of African and Asian ele- phants. In field investigations, it is essential to conduct ivory inspections in a nondestructive manner to prevent the inclusion of noncompliant materials. In this research, a practical approach to identify Asian and African elephants’ ivories was developed using an integrated methodology of art history, vibra...
Existem muitas histórias por contar, muitas das quais poderiam ter ficado perdidas no esquecimento se não fossem os avanços da ciência e da tecnologia aplicada ao estudo do Património. O que escondem os retratos dos Vice-Reis e Governadores da Índia? Como é que a ciência pode contribuir para a autenticação de selos postais? E como pode também contribuir para um novo olhar sobre a evolução da utilização de mater...
Os monumentos funerários megalíticos são dos vestígios arqueológicos mais impactantes do período Neolítico da Europa Atlântica pelo seu notável significado arquitetónico, social e simbólico. Muitos, encontram-se gravados e/ou pintados acentuando o seu carácter esotérico. Apesar da maioria dos estudos efetuados nestes monumentos abordar os motivos pintados e a sua distribuição no interior das criptas funerárias,...
The palette used by the Portuguese painter Pedro Nunes (1586–1637) in the large panel depicting The Descent from the Cross (460 × 304 cm) painted in 1620 for Évora’s cathedral was investigated with a combination of the visual inspection of the paint surface and the analysis of the paint layers with microscopic, spectroscopic, and chromatographic techniques. Green earth and an orange artificial arsenic sulphide,...
This paper explores the use of portable Raman instruments to characterise nat- ural dye lakes in paint mixtures, as an alternative approach to other Raman techniques (e.g. SERS). Raman spectroscopy has indeed been used extensively to study natural dyes as pure substances or as artistic pigments (dye lakes). However, the examination of these compounds with Raman spectroscopy is particularly challenging because o...
The National Museum of Ancient Art in Lisbon (MNAA) hosts the most important Portuguese public collection of art. Among its different types of artworks, a set of six Chinese wallpaper panels from the eighteenth century is present; they represent the production of porcelain and have been donated to the Museum in 1949. Despite the large interest that has raised around these kinds of artefacts, few technical studi...
A antiga cidade romana de Conímbriga destacou-se como a principal cidade do Conventus Scallabitanus, uma província romana integrante da Lusitânia. É uma das maiores povoações romanas em Portugal, tendo sido objeto de escavações sistemáticas desde 1930. Alguns dos principais achados incluem habitações romanas com intrincados pavimentos em mosaico, um fórum, uma basílica, banhos termais e muralhas defensivas. No ...
"Pinto para os tempos a imagem de hum Rey" : contributos para o estudo da pintura de José de Avelar Rebelo / coord. científica Susana Varela Flor, Sara Valadas, António Candeias ; autoria Susana Varela Flor... [et al.] ; coord. Maria de Jesus Monge, Susana Varela Flor. - [S.l.] : Fundação Casa de Bragança, cop. 2023. - 70 p. : il. ; 23 cm. - ISBN 978-972-9195-69-3