73 documents found, page 1 of 8

Sort by Issue Date

Second grade retention: Beliefs, decision‐making styles, and factors involved i...

Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera

, Grade retention decisions are high‐risk because this practice can significantly affect students' academic and professional path and their socioaffective development. This study aimed to contribute to a better understanding of second‐grade retention decision‐making by exploring the factors the professionals consider during the retention decision‐making, their beliefs about the effectiveness of grade retention,...


Analysing grade retention beliefs within teachers’ psycho-pedagogic beliefs system

Santos, Natalie Nóbrega; Pipa, Joana; Monteiro, Vera

Teachers have a complex and multidimensional system of socially constructed beliefs that influence their professional practice. Based on self-reported beliefs of 449 Portuguese primary teachers we explored the connectivity between grade retention beliefs and other psycho-pedagogical beliefs using a structural equation model. We also studied the psychological centrality of grade retention beliefs using a latent ...


Retenção escolar: crenças e práticas dos professores e a sua relação com as pol...

Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera

Alguns autores sugerem que as altas taxas de retenção escolar observadas em alguns países se devem à crença nos benefícios desta prática. O presente estudo procurou compreender o efeito moderador que as políticas educativas das escolas sobre a retenção têm na relação entre crenças e práticas de retenção no 2º ano de escolaridade. Uma análise dos documentos orientadores de 66 escolas da Madeira, Portugal, identi...


Políticas educativas das escolas na tomada de decisão da retenção escolar

Santos, Natalie; Monteiro, Vera

A retenção escolar é uma tomada de decisão enquadrada num conjunto de documentos orientadores definidos quer pelo Ministério de Educação quer pela escola. Este estudo procurou compreender de que forma estes documentos guiam a tomada de decisão da retenção no 2.º ano de escolaridade. Foi realizada uma análise dos documentos orientadores de 68 escolas da Região da Madeira, Portugal. Foram analisados os objetivos ...


Pre-service primary teachers’ beliefs about learning, assessment, and grade ret...

Nóbrega Santos, Natalie; Monteiro, Vera

This study aimed to characterize and explore the relationships between future teachers’ beliefs about learning, assessment, and grade retention. One hundred and three students enrolled in primary teacher training (99% female, ages 19 to 49 years) answered a questionnaire. The results indicated that most future teachers had more positive beliefs about the constructivist teaching model than the transmissive one a...


Evaluación digital de competencias

Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Monteiro, Vera; Paz, João; Oliveira, Ricardo; Santos, José Rui

Financiado por Fondos Nacionales a través de FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., bajo el proyecto UIDB/04372/2020


Digital assessment of competences: tools and practices

Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Monteiro, Vera; Paz, João; Oliveira, Ricardo; Santos, José Rui

Financed national funds through FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., under the projects UIDB/04372/2020


Trabalho interdisciplinar sobre a qualidade do ar em Sines: uma experiência no ...

Monteiro, Vera

Esta publicação integra-se no Projeto @DIC - PTN/UID4372-LEaD/022016 e teve financiamento de Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e Tecnologia, I.P., no âmbito do projeto UIDB/04372/2020; O artigo apresenta uma proposta de trabalho para avaliação digital de competências com base no modelo hibrido de rotação por estações, para os alunos de 10º ano, na disiciplina de Física e Química A (FQA)....


ProSTEAM – Promover o Ensino das STEAM no âmbito de um projeto Erasmus+

Costa, Maria Cristina; Peixoto, Francisco; Ferreira, Nádia; Silva, José Castro; Monteiro, Vera


Crenças de Aprendizagem, Avaliação e Retenção Escolar dos Futuros Professores d...

De Nóbrega Dos Santos, Natalie; Monteiro, Vera

O objetivo deste estudo foi caracterizar e explorar as relações entre as crenças de aprendizagem, avaliação e retenção escolar dos futuros professores. Responderam a um questionário 103 estudantes inscritos em cursos de ensino do 1.º ciclo do ensino básico (99% do sexo feminino, entre 19 e 49 anos). Os resultados indicaram que a maioria dos futuros professores apresentaram crenças mais positivas em relação ao m...


73 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date





















Document Type









Funding



Access rights



Resource











Subject