Freedom of expression is a fundamental human right and is recognised by various international conventions, including the Convention on the Rights of the Child (1989), which states in Article 12 that children have the right to freely express their opinion on matters that concern them and to have that opinion taken into account. For its part, UNESCO (Grizzle et al., 2021) recognises this as a value and attitude t...
As crianças e os jovens são fontes privilegiadas e competentes para dar a conhecer as suas visões sobre o mundo. Escutá-las é fundamental para criar e expandir conhecimento sobre os seus mundos sociais e culturais e o seu bem-estar. Partindo deste pressuposto, este artigo visa conhecer os interesses e preocupações de uma amostra de 1131 estudantes a frequentar o 6.º, o 9.º e o 12.º anos. Os dados foram recolhid...
Ao longo dos anos, perante a omnipresença dos media, tem vindo a ser destacada a necessidade de promover a literacia para os media e a informação (LMI). Esta necessidade já reconhecida, em 1982, na Declaração de Grünwald Sobre Educação para os Media, assume novos significados numa era de mediatização profunda (Couldry & Hepp, 2017). Neste contexto, problemáticas como o discurso de ódio, as ameaças à privacidade...
A liberdade de expressão é um direito humano fundamental, sendo considerado por diversas convenções internacionais, nomeadamente a Convenção sobre os Direitos da Criança (1989), que reconhece, no artigo 12.º, que a criança tem o direito de exprimir livremente a sua opinião sobre questões que lhe digam respeito e de ver essa opinião tomada em consideração. Por seu lado, a UNESCO (Grizzle et al., 2021) reconhece-...
A importância da literacia para os media e a informação (LMI) tem vindo a ser sublinhada, destacando-se o papel da escola na promoção de competências a este nível junto dos mais novos. Como forma de sustentar as políticas e as práticas, interessa, por isso, conhecer a atual situação da promoção da LMI no contexto escolar português.
How did the communication sciences emerge and evolve in Portugal after the 25 April 1974 Revolution? This was the motto for a conversation with Moisés de Lemos Martins, emeritus full professor of communication sciences at the University of Minho, founder of the Communication and Society Research Centre, current director of the Faculty of Communication, Architecture, Arts and Information Technologies at Lusófona...
This paper explores the media repertoires of children and young people between 11 and 19 years old living in Portugal. Based on 1 131 responses to an online questionnaire, it seeks to understand the totality of their media uses and whether and how they combine different media in their daily lives. The variables include age, school grade and sex. One of the primary findings of this research is that, although the...
[PT] Como surgiram e evoluíram as ciências da comunicação no pós-25 de abril de 1974, em Portugal? Foi este o mote para uma conversa com Moisés de Lemos Martins, professor catedrático jubilado de ciências da comunicação da Universidade do Minho, fundador do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, atual diretor da Faculdade de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da Informação da Universidade Lusó...
Children and media are today a reasonably developed research field. However, little research has been conducted on children and radio. This paper aims to contribute to the debate on radio for children in the digital age by analysing Zig Zag, a Portuguese public Internet radio for a child audience aged 5 to 9, launched in 2016. It seeks to answer the question: what are the principles and objectives that guide th...
This article presents an exploratory study on what themes were discussed in all Game-of-Thrones’ transmedia-world-related videos uploaded by two YouTube fan-channels (Talking Thrones and GrayArea), over a period of one year after the premiere of the final episode of this HBO series. Qualitative content analysis mapped 79 different themes within a sample of 57 videos. The most pervasive themes are related to the...