This work investigated the efficacy of Compassion Focused Therapy (CFT) on symptoms of social anxiety disorder (SAD) in adolescence, based on data collected throughout treatment. CFT has contributed to the psychological well-being of various populations, but limited evidence exists on its therapeutic gains for SAD in adolescence. Twenty-one adolescents (57.1% girls; 15-18 years old) presenting with SAD received...
Adolescents who live in residential care tend to have a development characterized by insecure and ambivalent emotional experiences. In addition, they frequently exhibit levels of emotional dysregulation that potentially compromise the quality of their interpersonal relationships. Considering that in this context the peer group has an important role in providing emotional support, the present study aimed to anal...
A manifestação de comportamentos autolesivos não suicidários (NSSI) tem vindo a aumentar entre os adolescentes. Pretende-se com esta investigação identificar a frequência e os tipos de autodano praticados por adolescentes portugueses e analisar a influência de variáveis sociodemográficas na prática deste comportamento. Foi utilizada uma amostra de 361 adolescentes (46% raparigas; 54% rapazes), com idades compre...
Empathy is the heightened ability to cognitively perceive and/or affectively share the emotions of others, which has been consistently associated with desirable social interactions. This paper aimed to test the bi-factorial structure of a Portuguese version of the Basic Empathy Scale and examine its variation by gender and age using a large community sample (n=1029) of adolescents. The two-factor model, origina...
In Portugal, youth at risk tend to be placed in residential care for long periods of time, during which peers assume a status close to that of family. However, these adolescents often present deficits in emotional regulation, which can compromise the quality of their relationships with peers. Therefore, this study aimed to analyze the relationship between emotional dysregulation experienced by institutionalized...
Soares, N., Nobre-Lima, L., Mónico, L., & Ferro, M. J. (2015). A Relação entre o Burnout e a Inteligência Emocional em Estudantes do Ensino Superior. In. C. Sequeira, J. Carvalho & L. Sá (Eds.) E-book: VI Congresso Internacional ASPESM. A Pessoa, a Família, a Comunidade e a Saúde Mental (pp. 268- 277). Porto: ASPESM; O Ensino superior é um contexto que confronta os estudantes com desafios educacionais, pessoais...
À prática de atividades extracurriculares (AEC) na infância e adolescência têm sido associados benefícios físicos, psicológicos e sociais. Com este trabalho pretende-se compreender em que medida a prática de atividades extracurriculares e o número de atividades praticadas influenciam a qualidade de vida de crianças que frequentam os 3º e 4º anos de escolaridade. Participaram no estudo, 201 crianças (47.3% rapar...
Silva, A. R.; Mónico, L.; Nobre-Lima, L. & Ferro, M.J. (2015). Relações entre stress parental, tempo dispensado aos filhos e ajuda nos TPC. International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD Revista de Psicologia, 1(1), 351-364; A discussão académica acerca da questão dos trabalhos para casa (TPC) justificam a concretização do trabalho que agora aqui se apresenta. Neste artigo analisam-se ...
Nobre-Lima, L.; Mónico, L.; Fragata, C. & Ferro, M.J. (2015). Dor e ansiedade na punção venosa em crianças com e sem problemas de desenvolvimento. International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD Revista de Psicologia, 1(1), 123 – 132; A partir da conceção de dor pediátrica procurou-se com este estudo avaliar o grau de ansiedade e a intensidade da dor relativas ao procedimento invasivo d...
Santos, R. M. & Nobre-Lima, L. (2015). A influência da prática de atividades extracurriculares no autoconceito de crianças dos terceiro e quarto anos de escolaridade. Enciclopédia Biosfera, 11(20), 38-46; Esta investigação teve por objetivo compreender em que medida a prática de atividades extracurriculares influencia o autoconceito de crianças que frequentem os 3º e 4º ano de escolaridade. Para esse efeito, 20...