19 documents found, page 1 of 2

Sort by Issue Date

Efficacy of non-invasive brain stimulation in decreasing depression symptoms du...

Pacheco, Francisca; Guiomar, Raquel; Brunoni, Andre R; Buhagiar, Rachel; Evagorou, Olympia; Roca-Lecumberri, Alba; Poleszczyk, Anna

Non-invasive brain stimulation (NIBS) techniques have been suggested as alternative treatments to decrease depression symptoms during the perinatal period. These include brain stimulation techniques that do not require surgery and that are nonpharmacological and non-psychotherapeutic. NIBS with evidence of antidepressant effects include repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS), transcranial electric ...


Insights on Social Behavior From Studying Williams Syndrome

Sampaio, Adriana; Belsky, Jay; Soares, Isabel; Mesquita, A. R.; Osório, Ana; Gonçalves, Óscar F.

Central to the developmental psychopathology perspective is the claim that studying normal and atypical development are related. In this article, we argue that studying a naturally occurring genetic condition—Williams syndrome—provides insight into social behavior in typically developing children. Toward this end, we describe the social phenotype of Williams syndrome, then offer three insights regarding biologi...


Maternal and paternal mental-state talk and executive function in preschool chi...

Baptista, Joana; Osório, Ana; Martins, Eva Costa; Castiajo, Paula Maria Santos; Barreto, Ana Luísa; Mateus, Vera; Soares, Isabel; Martins, C.

The present study examined the relationship between parents’ mental-state talk and preschoolers’ executive function. Seventy-two children participated in the present study, as well as their mothers and fathers. When children were enrolled in the second preschool year, mothers’ and fathers’ use of mental-state references were assessed during a shared picture-book reading task with the child. Later, four months b...


Does social–behavioral adjustment mediate the relation between executive functi...

Baptista, Joana; Osório, Ana; Martins, Eva Costa; Veríssimo, Manuela; Martins, Carla

Research shows that executive function and social–behavioral adjustment during the preschool years are both associated with the successful acquisition of academic readiness abilities. However, studies bringing these constructs together in one investigation are lacking. This study addresses this gap by testing the extent to which social and behavioral adjustment mediated the association between executive functio...


Emotion understanding in preschool children : The role of executive functions

Martins, Eva Costa; Osório, Ana; Veríssimo, Manuela; Martins, Carla

Abstract This investigation was aimed at studying the relations between executive functions (EFs) and categorical emotion understanding while controlling for preschoolers’ IQ, language ability and theory of mind (ToM). Specifically, we wanted to analyse the association between emotion understanding and set shifting, due to the lack of studies with this EF. Data of 75 children aged 4½ years (52% boys) was collec...


Atrás dos gestos: as cerâmicas decoradas do Outeiro do Circo (Mombeja, Beja, Po...

Vilaça, Raquel; Osório, Ana; Silva, Sofia; Fernandes, Diana; Serra, Miguel; Porfírio, Eduardo; Vieira, Teresa


A contribuição da sensibilidade materna e paterna para o desenvolvimento cognit...

Figueiredo, Mafalda; Mateus, Vera; Osório, Ana; Martins, Carla

A sensibilidade materna no decorrer de interações mãe-criança está associada a um melhor desen - volvimento cognitivo das crianças em idade pré-escolar. Porém, o papel da sensibilidade paterna encontra-se menos explorado. Setenta crianças (39 do sexo masculino, 55.7%) foram observadas aos 4½ anos de idade, em sessões independentes com a mãe e com o pai, numa interação de jogo livre. Embora não tenha sido encont...


A psicologia como neurociência cognitiva : Implicações para a compreensão dos p...

Gonçalves, Óscar F.; Sampaio, Adriana; Mesquita, Ana; Petrosyan, Avagni; Pinheiro, Ana P.; Carvalho, Sandra; Leite, Jorge; Coutinho, Joana; Osório, Ana

O presente artigo procura ilustrar o modo como os desenvolvimentos das neurociências cognitivas poderão ajudar a compreender alguns dos processos psicológicos básicos e, simultaneamente, ser traduzidos para importantes domínios da psicologia aplicada, particularmente no domínio clínico. Exemplificaremos a partir de algumas linhas de investigação programática em curso nas diferentes subsecções do Laboratório de ...


A contribuição da sensibilidade materna e paterna para o desenvolvimento cognit...

Figueiredo, Ana Mafalda; Mateus, Vera; Osório, Ana; Martins, Carla

A sensibilidade materna no decorrer de interações mãe-criança está associada a um melhor desenvolvimento cognitivo das crianças em idade pré-escolar. Porém, o papel da sensibilidade paterna encontra-se menos explorado. Setenta crianças (39 do sexo masculino, 55.7%) foram observadas aos 4½ anos de idade, em sessões independentes com a mãe e com o pai, numa interação de jogo livre. Embora não tenha sido encontrad...

Date: 2014   |   Origin: Análise Psicológica

A psicologia como neurociência cognitiva: Implicações para a compreensão dos pr...

Gonçalves, Óscar F.; Sampaio, Adriana; Mesquita, Ana; Petrosyan, Annie; Pinheiro, Ana P.; Carvalho, Sandra; Leite, Jorge; Coutinho, Joana; Osório, Ana

O presente artigo procura ilustrar o modo como os desenvolvimentos das neurociências cognitivas poderão ajudar a compreender alguns dos processos psicológicos básicos e, simultaneamente, ser traduzidos para importantes domínios da psicologia aplicada, particularmente no domínio clínico. Exemplificaremos a partir de algumas linhas de investigação programática em curso nas diferentes subsecções do Laboratório de ...

Date: 2014   |   Origin: Análise Psicológica

19 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date










Document Type


Access rights



Resource







Subject