Abstract This study aimed to investigate the psychometric properties of the Personality Inventory for DSM-5 (PID-5) in Brazilian community and clinical samples. This research included 1,210 people, 554 of them with psychopathology indicators. The participants answered the PID-5 and the Self-Reporting Questionnaire, in addition to a sociodemographic and health data questionnaire that included the six items of th...
RESUMO No contexto educacional, cada vez mais, uma série de habilidades, além das cognitivas, vêm sendo valorizadas. Dentre elas, os construtos de criatividade e competências socioemocionais, foco do estudo. Tendo como objetivo investigar a relação entre os dois construtos, a amostra foi composta por 362 estudantes do 3o(n = 168) e 5o ano (n = 194) do Ensino Fundamental, idades entre 8 e 15 anos (M = 10,3 anos;...
Resumo O Teste de Wartegg é composto por 8 quadros contendo pequenos estímulos gráficos, tendo o sujeito que realizar um desenho a partir deles. Mesmo tendo quase 80 anos de existência, ainda apresenta inconsistências no que diz respeito às evidências de validade e consequente, uso para tomada de decisão. A presente pesquisa teve como objetivo propor um novo modo de codificação e interpretação para a técnica e ...
Resumo: Na primeira parte, esse artigo fará um enquadramento amplo da avaliação psicológica dentre as atividades profissionais do psicólogo e uma breve descrição reflexiva histórica, dos últimos 18 anos, dos esforços empreendidos pelo Conselho Federal de Psicologia na tentativa de regulamentação da área, focando nas lições aprendidas. Na segunda parte, o artigo irá focar os eventos científicos e históricos ocor...
ABSTRACT This study aimed to investigate validity evidence of the Dimensional Clinical Personality Inventory (IDCP) through the expected associations with the five-factor model (FFM), especially in regard to the prototype matching of personality disorders. A non-clinical sample (N=94), aged between 19 and 55 years (M=25.5; SD=7.35), and 59.6% male, answered the IDCP and the NEO-PI-R for the assessment of 12 dim...
Resumo O objetivo deste artigo é apresentar o processo de construção e evidências iniciais de validade do Teste de Reação à Frustração Objetivo (TRFO). Construído a partir de uma versão projetiva da mesma medida, o instrumento consta de 31 situações pictóricas, consideradas frustrantes. Cada situação possui 11 possíveis respostas, que representam diferentes possibilidades de reação à frustração. Os itens foram ...
This study aimed to develop a dimensional instrument to assess personality disorders based on Millon's theoretical perspective and on DSM-IV-TR diagnoses criteria, and seek validity evidence based on internal structure and reliability indexes of the factors. In order to do that, a self-report test composed of 215 items, the Dimensional Clinical Personality Inventory (DCPI) was developed and applied to 561 respo...
This study investigated the psychometric properties of the revised scale of conscientiousness of a clinical personality inventory (Inventário Dimensional Clínico da Personalidade, IDCP). One hundred and twenty participants (68 women; 56.7%) aged 18 to 53 years (mean = 22.58, standard deviation = 6.19) were recruited by convenience and answered the IDCP and the NEO Personality Inventory - Revised. The analysis o...
Dynamic testing, with an intermediate phase of assistance, measures changes between pretest and post-test assuming a common metric between them. To test this assumption we applied the Item Response Theory in the responses of 69 children to dynamic cognitive testing Children's Analogical Thinking Modifiability Test adapted, with 12 items, totaling 828 responses, with the purpose of verifying if the original scal...
In order to verify the factorial structures of the Torrance verbal and figural tests, two activities of each instrument were applied with 193 students from the 10th and 12th years of education in Portugal. We tried to demonstrate that the collinearity of the fluency and flexibility variables could create methodological artifacts that hinder the understanding of the internal structure underlying the test. The pr...