Climate denialism represents a significant challenge to public awareness and the implementation of effective environmental policies. In Portugal, as in other countries, social networks have been the place where denialist ideas are disseminated, influencing the public perception of the climate crisis. This research aims to understand how denialist discourse manifests and spreads on digital platforms. The researc...
The number of women in migratory flows has increased considerably in recent years. The transformations resulting from this increase generate the need to understand these phenomena from a gender perspective. Considering this general premise, the focus of this article is female immigration in Portugal. Thus, our main objective is to understand how the process of female immigration in Portugal takes place, from it...
The habit of discarding cigarette butts on the ground is an old but still recurring problem around the world. Having noticed this problem at a higher education institution in Portugal, the aim was to use art as an environmental education activity to raise awareness among smokers. It is well known that art, in its many forms, can be used to raise awareness of environmental conservation. This work is more than ju...
A sociedade contemporânea, profundamente marcada por uma cultura de consumo descartável, contribui significativamente para o agravamento da pegada ecológica e, consequentemente, para as alterações climáticas (AC). Torna-se, por isso, urgente uma educação sólida e eficaz que forme os cidadãos, desde cedo, para compreender e enfrentar este fenómeno global. Educar para as alterações climáticas representa um desafi...
As alterações climáticas (AC) representam um dos desafios globais mais urgentes da atualidade, com impactos profundos e abrangentes que afetam ecossistemas, economias e comunidades em todo o mundo. O sistema educativo tem responsabilidade para formar cidadãos mais conscientes do ponto de vista ambiental, no entanto, são muito e significativos os desafios que enfrenta (Eilam, 2022; Monroe et al., 2017). A socied...
Climate change (CC) is one of the most urgent problems to solve in this century, the effects of which cover a wide range of disciplines that go beyond the environmental component, becoming a social and economic problem as well. Social educators are professionals who must ensure that the quality of life in socially vulnerable societies is improved. In order to mitigate the problem of climate change, it is necess...
Apesar das evidências apontarem para um destino inóspito causado pelas alterações climáticas antropogénicas, irrefutavelmente relacionadas com os nossos hábitos de consumo, há uma carência de investigações acerca da educação para este problema. Como tal, realizámos uma análise bibliométrica quali-quantitativa na base de dados Web of Science. Segundo os parâmetros utilizados 42 publicações eram elegíveis e, atra...
A educação com vista no incremento da literacia climática têm um grande desafio atual, pois ombreia com o os padrões atuais de consumismo desenfreado e com os paradigmas do capital e da industrialização. Este facto pode ser uma das razões pelas quais as escolas têm vindo a ficar aquém no que respeita à literacia climática dos seus alunos. Sendo assim, e numa tentativa de contribuirmos para contrariar essa tendê...
As alterações climáticas são um dos problemas mais urgentes a resolver neste século, e o sue estudo abrange uma ampla gama de disciplinas, que extravasam a componente ambiental. Os educadores sociais, profissionais que se devem reger pela melhoria da qualidade de vida das sociedades com vulnerabilidade social, têm também uma responsabilidade a cumprir. No contexto de uma metodologia quantitativa, recorreu-se ao...
With the climate crisis, schools have a fundamental role to enrich children’s climate literacy, which should begin in their early years and continue for life. Developing activities in the classroom can be an excellent way of bringing this about. This work is part of a larger research project, during which a previous study was carried out with 245 children aged 9 to 13, in which we identified some limitations in...