A brecha digital de gênero tem raízes profundas em desigualdades históricas e sociais. Em Portugal, políticas públicas têm tentado reduzir essa disparidade, focando-se na educação e emprego, mas, frequentemente, falham ao não considerar a complexidade social do problema, como a falta de acesso a aparatos tecnológicos de qualidade e a baixa literacia tecnológica entre mulheres de diferentes contextos geográficos...
This chapter explores how media consumption by the Portuguese influences their perception of (mis)information, including the awareness of self-protective messages. Starting with an overview of the COVID-19 pandemic in Portugal, the authors reflect upon the theoretical-practical implications of the data obtained during the second wave of the disease in Portugal.
Scholars and journalists have long hoped that media education could positively tackle the information challenge and enhance social goals such as political and civic engagement particularly among youngsters. This paper seeks to present the way the “Academy for Reading the World: Journalism, Communication and I” promotes an interdisciplinary approach to media literacy amongst young adults (14y-21y) through an imm...
Gender inequalities in the work context have been highlighted by studies in different areas. Journalism is no exception, with the pandemic aggravating the situation. Although the work of journalists has been studied and research on local media has grown, little is known about the professionals working in this field. Gender studies are even scarcer. Through a survey of journalists from local media in the central...
Estaremos a assistir ao fim da televisão? Ou estará este meio a integrar outros meios, tornando-se numa espécie de hipertelevisão? É uma televisão que sobrevive ou que se renova? Que agrega ou que fragmenta? Estas são algumas das questões que colocámos na terceira edição da Conferência Televisão e Novos Meios, na Faculdade de Artes e Letras da Universidade da Beira Interior, que resulta agora neste conjunto de ...
There is a consensus on the literature that media education could positively help to soothe concerns about information ecosystem disorders. It is largely argued that unless we understand and embrace the vital role conscious young citizens play in democratic systems, we encourage an infotainment network clout that relies on social sharing to survive and dismisses those who are supposed to keep a check on social ...
In this paper we consider the first results of working on different issues of media and communication literacy within the specific context of Covilhã’s experience of the research project, “Academy for Reading the World: Journalism, Communication and I”. This project has been selected by the The Calouste Gulbenkian Foundation as one of the 2019 Gulbenkian Knowledge Academy network, among more than 300 hundred ot...
Os estereótipos, e consequente discriminação da comunidade cigana, são uma realidade que se mantém nos dias de hoje. Os obstáculos observados ao longo do processo de integração desta comunidade na cultura maioritária refletem-se particularmente no elevado abandono e insucesso escolares. Foi com base na constatação destes problemas que surgiu o Projeto Reflexo - Imagens Positivas que, numa perspetiva de educação...