This article, based on a qualitative approach, is an excerpt from an ongoing doctoral research that investigates the use of the Maker Culture in Mathematical Modeling activities. Its objective is to present the 3D pen as a teaching resource for Cartesian coordinates, grounded in Mathematical Modeling Maker. This is an experiential activity conducted with Pedagogy students, in which the 3D pen was used as a reso...
The study addresses teacher training for the development of Van Hiele's geometric thinking using the Tinkercad software. The objective is to investigate the contribution of Tinkercad in promoting the development of teachers' geometric thinking through a Didactic Session (DS) based on the Fedathi Sequence (FS). The participants were five teachers from the Early Years of Elementary School. The research is qualita...
Given the challenges faced by teachers who teach mathematics in Elementary School, it is essential to develop innovative teaching practices. This raises the question: What are the contributions of the Fedathi Sequence (SF) teaching methodology in overcoming the difficulties faced by teachers who teach mathematics in the 2nd year of Elementary School (Early Years)?To address this question, the study aims to anal...
This article aims to describe the experience of teaching geometric solids using the Sólidos RA application and the Fedathi Sequence methodology with Mathematics and Pedagogy teachers. The class was conducted as part of a doctoral program, focusing on the integration of digital technologies to promote interactive and practical teaching. The research, qualitative in nature and based on an experience report, highl...
A sala de aula invertida é fundamentada nos princípios das metodologias ativas, na qual o aluno assume o papel principal no seu processo de aprendizagem. Desse modo, este artigo objetiva analisar a utilização da Sala de Aula Invertida, como estratégia para execução de exposições dialogadas, na disciplina Letramento e Alfabetização do curso de Pedagogia do PARFOR/UFC durante o ensino remoto emergencial, por meio...
Esse livro é dividido em temáticas: poemas matemáticos, poemas para o professor, poemas sobre a metodologia Sequência Fedathi, poemas filosóficos e os poemas diversos, todos apresentando a sensibilidade dos autores da obra que é composto pela Professora Dra. Maria José Costa dos Santos, coordenadora do Grupo Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem – G-TERCOA/CNPq da Universidade Federal do Ceará/UFC, e seus re...
É com grande satisfação que apresentamos o dossiê intitulado de Docência do ensino superior no contexto pandêmico da covid-19: experiências e expectativas em decorrência desse cenário que instaurou uma situação de insegurança e incerteza na docência universitária, instigando o debate e a reflexão sobre esta temática, visto que, no campo educacional e formativo, a pandemia engendrou mudanças desafiadoras por mei...
The guidelines of Constitutional Amendment No. Constitutional Amendment No. 53 that gave a new writing to art. 60 of the act of transitional constitutional provisions (ADCT) creating the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals FUNDEB, with the goal, during its period of 10 (ten) years, to improve the quality of education Brazilian basic education, with...
A avaliação da aprendizagem é um tema complexo por estar vinculado ao íntimo das contradições do sistema educativo, pois, constantemente, encontra-se presente na formação do ser, reconhecendo e negando suas desigualdades. A avaliação se constitui parte integrante do processo ensino-aprendizagem, e requer preparo técnico e capacidade de observação dos professores, tendo em vista o impacto desse processo no desen...
A aprendizagem da Matemática refere-se a um conjunto de conceitos e procedimentos que comportam métodos de investigação e raciocínio, formas de representação e comunicação. Como Ciência, a Matemática engloba um amplo campo de relações, regularidades, coerências, despertando a curiosidade e instigando a capacidade de generalizar, projetar, prever e abstrair. Com essa compreensão, ao longo deste trabalho abordare...