Encontrados 82 documentos, a visualizar página 1 de 9

Ordenado por Data

Endogamia académica no Ensino Superior

Baptista, João Oliveira; Sarrico, Cláudia S.

Este documento aborda a questão crítica da imobilidade profissional e endogamia académica nas instituições de ensino superior em Portugal. Analisamos como estas práticas podem afectar negativamente a diversidade, inovação e qualidade da produção científica nas universidades. Além disso, o estudo faz comparações internacionais e propõe soluções práticas para combater a endogamia académica.


Relatório da Comissão Independente de Avaliação do Regime Jurídico das Institui...

Amaral, Alberto; Nazaré, Helena; Mourato, Joaquim; Sarrico, Cláudia S.; Serra, João Cunha; Redondo, João; Cabilhas, Ana Gabriela; Rodrigues, Joel

A Lei n.º 67/2007, de 10 de setembro (Regime Jurídico das Instituições de Ensino Superior – RJIES) determina, no seu artigo 185.º, a avaliação da sua aplicação cinco anos após a sua entrada em vigor, avaliação que só agora se concretizou. Pelo Despacho n.º 764/2023, de 16 de janeiro, do Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior, foi constituída uma comissão independente com o objetivo de proceder a e...


What is a PhD useful for?

Sarrico, Cláudia S.

More and more people are getting PhDs. This growth is being driven by government policy, changes in academic work, the demand for doctoral researchers, credentialism, and the import of international talent. There is no longer room in the traditional academic career for all PhD holders. Many become “permadocs,” lingering in an academic precariat; others must transition to jobs outside academia. Doctoral educatio...


Quality as a management tool

Manatos, Maria J.; Sarrico, Cláudia S.

The purpose of this chapter is to reflect on how quality has become a management tool and a set of good practices of organizational management. Quality relates to how well the outputs from education, research and engagement produce the intended outcomes, such as learning and social outcomes of graduates, and contribution to societal innovation. As such, quality must be the main concern. At a strategic level, qu...


Mestrados em Portugal

Silva, Pedro Luís; Sarrico, Cláudia S.

[Excerto] Em Portugal, em 2021, a percentagem de pessoas na população entre os 25 e os 64 anos com mestrado atingiu 21,2%, um valor mais elevado que na UE221 com 17,0% e OCDE com 13,9%2. O que contrasta com o facto de 31,1% possuírem ensino superior, contra 38,1% na UE22 e 39,7% na OCDE. O mestrado tem vindo, assim, a assumir um peso importante no ensino superior em Portugal. A obtenção do mestrado em média com...


Doutoramentos em Portugal

Silva, Pedro Luís; Sarrico, Cláudia S.


Quality management, performance measurement and indicators in higher education ...

Sarrico, Cláudia S.

Performance indicators are increasingly used to measure the performance and quality of higher education. The purpose of this article is to discuss their role for reflecting on the challenges faced by high-participation higher education systems, regarding quality of student outcomes, equity of access, societal relevance and financial sustainability. Based on a review of existing international comparable metrics,...


The expansion of doctoral education and the changing nature and purpose of the ...

Sarrico, Cláudia S.

Doctorate level attainment has increased significantly in developed economies. In 2019, the average share of 25–64-year-olds with a doctorate across the OECD was around 1%. However, if current trends continue, 2.3% of today’s young adults will enter doctoral studies at some point in their life. This essay starts by describing the expansion of doctoral education. It then reflects on the causes of this growth and...


Introduction to the research handbook on academic careers and managing academics

Sarrico, Cláudia S.; Rosa, Maria J.; Carvalho, Teresa

This chapter introduces the rationale for looking at how academics are managed, as their status as an elite profession has been questioned. It discusses the multitude of factors at play in managing academics, such as the expansion of higher education, the widespread changes in employment status, the evolving processes to attract and retain talent in the academic profession, the digitalisation and increasing div...


Financiamento público do ensino superior em Portugal

Aguiar-Conraria, Luís; Cerdeira, Maria Luísa; Sarrico, Cláudia S.

Os países membros da OCDE gastam, em média, 1,4% do seu PIB no ensino superior. No caso de Portugal, esta despesa, que inclui Estado e famílias, é de 1,1%. Considerando apenas a despesa direta do Estado, a média da OCDE é de 0,9% e a de Portugal 0,7%. Na generalidade dos países, o Estado financia o ensino superior. Já a importância das propinas pagas pelos estudantes, bem como os apoios que os estudantes recebe...


82 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor





















Data




















Tipo de Documento







Tipo de acesso


Recurso






Assunto