The “Carnation Revolution” opened up Portugal to the world and 'invaded' the Schools of Social Work with an impact on the training of Portuguese Social Work (PSW) and Miguel Torga Institute of Higher Education (ISMT), allowing them to conquer academic and professional fields. This paper conducts a socio-historical analysis of training based on documents from the ISMT Archives and interviews with key personaliti...
The paper explores the history and development of Portuguese Social Work at the Miguel Torga Institute of Higher Education (ISMT) in Coimbra, Portugal, during the Estado Novo dictatorship. Documentary research in the archives of ISMT–Coimbra, Portugal, made it possible to carry out a socio-historical analysis of social work (SW) training in times of dictatorship (1937-1974). The course was created by French nun...
.
“Popular culture”, has been invoked as a magic formula whose effect would be sufficient to guarantee the existence of reality (Revel 1989), and it is presented to us in an authoritative and up-to-date version of Intangible Cultural Heritage. In this text I discuss the patrimonialization processes as reproductions of modalities of holism applied to the collective that today occupy the place of what the folkorist...
The processes of democratization of the Iberian societies initially opened a stage of liberation from the memory of the dictatorial past to later adopt strategies of “reconciliation”, accompanied by the silencing of the Spanish Civil War (1936-1939) and the Portuguese Colonial War (1961-1974). In this text I question the politics of memory developed in the first decade of the transition to democracy, in Portuga...
Traducción de la obra homónima de Dulce Simões
Neste artigo questionamos os mecanismos de construção e preservação das práticas carnavalescas, numa comunidade rural cujo componente agrícola se desvaneceu, com o enfoque na cultura popular (bakhtin, 2002) e nas práticas performativas (connerton, 1999). Em permanente dialética envolvendo passado e presente, mediada pela memória de nossos informantes, estruturamos o texto em três partes, analisando as mudanças ...
O processo de envelhecimento caracteriza-se por alterações, incluindo a degradação em diferentes funções cognitivas entre elas a memória. Aliás, a centralidade do prejuízo/declínio da memória com o envelhecimento é rapidamente verificada se considerarmos que entre os défices cognitivos referidos num dos critérios de diagnóstico de demência do Manual Diagnóstico e Estatístico das Perturbações Mentais (DSM-IV-TR;...
Os sintomas depressivos relacionam-se com o défice cognitivo em idosos, mostrando várias investigações que os doentes com sintomas depressivos perdem algumas competências cognitivas, como a sua concentração, atenção, dificuldades de memória, aprendizagem, fluência verbal e funções executivas (Ávila e Bottino, 2006; Chodosh, Reuben, Albert e Karlamangla, 2007; Crocco e Loewenstein, 2010; Gotlib e Joormann, 2010)...
A idade avançada caracteriza-se por várias mudanças psicológicas/biológicas, entre as quais se incluem mudanças do funcionamento cognitivo (Salthouse, 2009), em particular, alterações do funcionamento executivo, e ainda mudanças emocionais, incluindo a manifestação de sintomas ansiosos (Bryant, Jackson, e Ames, 2008; Segal, June, Payne, Coolidge, e Yochim, 2010). As funções executivas (FE) consistem num conjunt...