The aim of this study is to test the multidimensional construct of the Entrepreneurial University (EU), and therefore to confirm whether EU factors make a positive contribution to regional competitiveness. Data were collected from ten Portuguese Public Universities (PPUs) through a self-administered questionnaire. First- and second-order confirmatory factor analyses (CFA) were performed through factor and multi...
The literature focusing on rural and urban entrepreneurship has so far overlooked the conditions in which different institutional contexts can affect firms’ performance. The present study addressed this gap by investigating the extent to which institutional factors impact distinctively the performance of rural and urban newly created ventures. Based on data gathered through direct questionnaire, we obtained 408...
In the last decade, a growing number of studies have addressed the ongoing debate about whether corruption sands or greases the wheels of business at the firm level. This study revisits this debate and proposes a comprehensive theoretical framework to test whether corruption harms or boosts firm performance, as well as the extent to which this relationship is mediated by the countries institutional settings, th...
Em cada pessoa existe um potencial empreendedor sendo a educação para o empreendedorismo o meio mais eficaz para o dinamizar e promover (Dolabela, 2008). Contudo, como abordar um tema tão complexo com crianças? Objetivo: Identificar a existência ou não de características empreendedoras em contexto de narração de história em crianças. Participantes: Uma turma do 1º ano com 18 alunos e uma de 3º ano com 19 alunos...
Purpose – Considering the differences between rural and urban spaces, the theoretical framework developed in this paper aims to uncover and rationalize the differences between rural and urban new ventures in terms of the environment surrounding the new venture, their general characteristics (e.g., sector, size), and export/economic performance. Design/methodology/approach – The theoretical framework is empirica...
O movimento é primordial para o desenvolvimento multilateral da criança e através dos jogos e brincadeiras contribui para a melhora das relações interpessoais. Já sua ausência pode limitar o desenvolvimento motor e influenciar em características da personalidade, cognição e emoções. O jogo constitui-se como a essência e razão da infância que através do seu universo imaginário pode melhorar sua percepção corpora...
Em cada pessoa existe um potencial empreendedor sendo a educação para o empreendedorismo o meio mais eficaz para o dinamizar e promover (Dolabela, 2008). Contudo, como abordar um tema tão complexo com crianças? Objetivo: Identificar a existência ou não de características empreendedoras em contexto de narração de história em crianças. Participantes: Uma turma do 1º ano com 18 alunos e uma de 3º ano com 19 alunos...
O objetivo do estudo é verificar e compreender a relação entre o desenvolvimento motor da criança e suas características empreendedoras. A relevância do estudo resulta do carácter inovador devido à escassez de trabalhos científicos que relacionam, em crianças, o desenvolvimento motor e o empreendedorismo. Não será relevante compreender como ocorre o desenvolvimento de competências empreendedoras nas crianças e ...
It has been a decade since a landmark piece of work on child well-being measurement based on a summary index was developed in the United States, the Index of Child and Youth Well-Being. Several research studies, both in the U.S. and Europe, followed on from this work. Despite these studies' valuable contribution, scope exists for further improvements at the methodological level. In the present paper we draw the...
Assessing child well-being through composite summary indexes is one of the most recent developments regarding child well-being measurement. Using a new index that takes into account the children's own perspectives, this paper presents empirical evidence on the main determinants of overall child wellbeing. Econometric estimations, based on a sample of 1246 children enrolled in the 3rd-6th grades of schools locat...