257 documents found, page 1 of 26

Sort by Issue Date

Rural and urban adolescents environmental attitudes

Martins, Maria Conceição; Veiga, Feliciano Henriques; Oliveira, Íris Martins; Veiga, Carlota Moura; Carvalho, Nuno Archer; Martínez, Isabel

Objective The worldwide intensification of environmental problems has increased political debates and educational concerns about behaviors and citizens’ responsibilities. Studying the factors and dynamics of environmental attitudes is critical for environmental behaviors. However, studies regarding environmental attitudes throughout adolescence and considering rural and urban regions are lacking. This study inv...


Studies on student engagement in adolescence: A scoping review

Carvalho, Nuno Archer de; Veiga, Feliciano Henriques

Research over recent decades has confirmed the critical role of student engagement in adolescent learning, achievement, and development. However, studies quantity and diffusion make further up-to-date systematization necessary. This study aims to contribute to this effort by focusing on multidimensional student engagement research, published in the last decade, focusing on adolescence. Following a previous prot...

Date: 2023   |   Origin: Revista Psicologia

Psychosocial Development Research in Adolescence: a Scoping Review

Carvalho, Nuno Archer de; Veiga, Feliciano Henriques

Erikson’s psychosocial development is a well-known and sound framework for adolescent development. However, despite its importance in scientific literature, the scarcity of literature reviews on Erikson’s theory on adolescence calls for an up-todate systematization. Therefore, this study’s objectives are to understand the extent and nature of published research on Erikson’s psychosocial development in adolescen...


Envolvimento de estudantes no ensino superior em regime presencial e a distância

Figueiredo, Anelice; Veiga, Feliciano Henriques; Garcia, Óscar

O estudo objetiva pesquisar como se caracterizam as oscilações do envolvimento de estudantes universitários e como se diferenciam os resultados no envolvimento em função do regime de frequência, presencial e a distância. A amostra foi de 1547 estudantes do ensino superior. O instrumento utilizado foi a escala “Envolvimento dos Alunos na Escola – uma Escala Quadridimensional (EAE-E4D). Na análise dos resultados,...


Retenção escolar: pode o envolvimento afetivo dos alunos com escola contribuir ...

Silva, Cláudia; Veiga, Feliciano Henriques; Silva Pinto, Élia; Ferreira, Isabel

Introdução: A retenção escolar em Portugal assume valores preocupantes. A análise ao indicador "Percursos Diretos de Sucesso", criado pelo Ministério da Educação, permite perceber que a maioria dos alunos que deveria ter terminado o 3.º ciclo ou o ensino secundário em 2019 não o conseguiu fazer sem reprovar um ano ou ter negativa em, pelo menos, um dos exames nacionais: num universo de456.368 estudantes, apenas...


Student engagement in Higher Education, age and parental education level

Covas, Filomena; Veiga, Feliciano Henriques

Within the scope of socio-cognitive theories, student engagement in school has been studied as a multidimensional construct. A four-dimensional perspective was adopted, with the dimensions: affective, cognitive, behavioural and agentic. The objective, to analyse how the variables age and parental education relate to student engagement in school. The sample consisted of 715 Portuguese public Higher Education stu...


Do students with immigrant and native parents perceive themselves as equally en...

Veiga, Feliciano Henriques; Festas, I.; Garcia, Oscar F.; Oliveira, Íris M.; Veiga, Carlota M.; Martins, Conceição; Covas, Filomena

Student engagement in school needs to be considered when comparing immigrant and native students, particularly at a timeof increasing migratory movements throughout the world. Diferences in cognitive, afective, behavioral, and agentic studentengagement dimensions were examined for students with immigrant and native parents, and for early and middle adolescence.A four-dimensional measure of student engagement wa...


Bem-estar, desenvolvimento e atividades organizadas: um estudo com alunos adole...

Carvalho, Nuno Archer de; Veiga, Feliciano Henriques

Enquadramento: No estudo do Bem-estar psicológico e dos Recursos de desenvolvimento, destaca-se a participação dos adolescentes em atividades organizadas. Objetivo: Aprofundar a relação do Bem-estar psicológico e dos Recursos de desenvolvimento com a participação em atividades extracurriculares e de solidariedade. Metodologia: O estudo incluiu 201 alunos do 6º, 9º e 11º ano de uma escola particular portuguesa e...


Atitudes dos jovens face a si próprios, rendimento escolar e zona geográfica

Martins, Maria Da Conceição; Veiga, Feliciano Henriques

A presente investigação pretendeu estudar como se caracterizam as atitudes dos jovens alunos face a si próprios, e como e que tais atitudes se diferenciam em função do rendimento escolar e da área geográfica. Utilizou-se uma amostra de 1281 jovens, com ida de entre 12 e 18 anos, dos 7º, 9º e 11º anos e de zonas geográficas diferentes, interior e litoral do pais. Procedeu-se a aplicação do inquérito, contendo a ...


Envolvimento dos estudantes no ensino superior: análise em função da residência...

Covas, Filomena; Veiga, Feliciano Henriques

A presente pesquisa analisa as diferenças no envolvimento dos estudantes do Ensino Superior, definido como um processo de investimento motivacional na aprendizagem e na escola, em função das variáveis residência e ano académico. A amostra foi constituída por 715 estudantes tendo os dados sido recolhidos através de um inquérito on-line que incluiu a Escala de Envolvimento dos Alunos na Escola, uma Escala Quadri-...


257 Results

Queried text

Refine Results

Author





















More optionsLess options

Date





















More optionsLess options

Document Type









More optionsLess options

Funding



Access rights




Resource






Subject





















More optionsLess options