13 documents found, page 1 of 2

Sort by Issue Date

Students’ Perception of Training in Integrated Technical Courses of Federal Ins...

Correia, Luciana Argolo; Ventura, Alexandre; Leite, Jorge Costa; Mendes, Thiago Souto

The Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia (IFBA) has become a reference in the offer of technical courses at the secondary level, but the evaluation of these courses is still limited. Therefore, this study was carried out at IFBA to understand the students’ perception of training in integrated technical courses. A case study was carried out, where a questionnaire-type data collection i...

Date: 2024   |   Origin: Indagatio Didactica

Educación en la sombra en Latinoamérica: armando el rompecabezas

Bray, Mark; Ventura, Alexandre

La educación en la sombra es una metáfora ampliamente utilizada para describir las clases de apoyo privadas, es decir, la enseñanza de materias académicas fuera del horario escolar mediante el pago de una tarifa. Y se emplea porque las clases de apoyo imitan, en gran medida, la educación escolar. Así, cuando los planes de estudio cambian en los colegios, también lo hacen en la educación en la sombra, del mismo ...


Percepção dos estudantes sobre a formação nos cursos técnicos integrados dos in...

Correia, Luciana Conceição Argôlo; Ventura, Alexandre; Júnior, Jorge Costa Leite; Mendes, Thiago Souto

O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) tornou-se uma referência na oferta de cursos técnicos de nível médio, mas a avaliação desses cursos ainda é limitada. Diante disso, este estudo foi realizado no IFBA para compreender a percepção dos estudantes sobre a formação nos cursos técnicos integrados. Buscou-se realizar um estudo de caso, onde se utilizou um instrumento de coleta de da...


Editorial

Cabrita, Isabel; Ventura, Alexandre; Marques, Margarida M.; Carlos, Vânia

The current issue of the journal Indagatio Didactica comprises 13 articles, distributed by the respective sections of the journal: Supervision in Education, one article; Policies and Evaluation in Education, two articles; (Digital) Technologies in Education, two articles and Curriculum Development and Didactics, eight articles. These articles refer to studies developed in Portugal (six), Brazil (six) and Mozamb...

Date: 2023   |   Origin: Indagatio Didactica

Editorial for the December issue of the online journal Indagatio Didactica

Marques, Margarida M.; Ventura, Alexandre; Cabrita, Isabel; Carlos, Vânia

It is with great pleasure that the editorial team of the journal Indagatio Didactica presents its latest edition. We mark the end of the year with the careful publication of 19 scientific articles that reflect the diversity and depth of research that has been carried out in the field of Education. In an overview of this issue, the diverse contribution of authors from the Portuguese-Brazilian community stands ou...

Date: 2023   |   Origin: Indagatio Didactica

Editorial do n.º normal de dezembro da Revista Online Indagatio Didactica

Cabrita, Isabel; Marques, Margarida M.; Ventura, Alexandre; Carlos, Vânia

After a double-blind peer review process, the five accepted articles are inscribed in the sections 'Curriculum Development and Didactics' and 'Policies and Evaluation in Education'. The three articles assigned to the 'Curriculum Development and Didactics' section are related to teacher education in the contexts of São Tomé and Príncipe, Brazil and Portugal. The diversity also extends to the disciplinary areas c...

Date: 2022   |   Origin: Indagatio Didactica

Multiple systems, multiple shadows: diversity of supplementary tutoring receive...

Bray, Mark; Ventura, Alexandre

Dubai has a unique overall structure of educational provision in which 89% of students attend private schools serving multiple nationalities. About half of these students receive supplementary tutoring, widely known in the literature as shadow education. Different school systems within Dubai have different shadows, shaped by various factors including curricular demands and the cultures of the learners. Some sup...


Revisão sistemática da literatura sobre avaliação de programas nos cursos profi...

Alves, Luciana Argôlo Correia; Ventura, Alexandre; Mendes, Thiago Souto

O desempenho de um programa educacional é considerado o resultado obtido pela combinação de fatores de entrada e de saída, onde se avalia o rendimento através da relação entre as entradas (insumos) da escola e dos estudantes e uma medida de saída (rendimento acadêmico). No contexto dos Institutos Federais, as avaliações educacionais têm sido utilizadas para realizar diagnósticos, reflexões, planejamentos e form...


Explicações: modos de regulação de uma atividade globalizada.

Neto-Mendes, António; Costa, Jorge Adelino; Ventura, Alexandre

Neste artigo analisamos os modos de regulação de uma atividade - as explicações - que é hoje um caso de sucesso em todo o mundo como oferta educativa privada e que podemos mesmo considerar paralela à do modelo escolar. Num primeiro momento, procedemos à caracterização das políticas de regulação em escala global: a situação nos países que ignoram a atividade das explicações; o caso dos países que escolheram a vi...

Date: 2013   |   Origin: Oasisbr

As explicações em estudo de caso: alguns dados da cidade de Aquarela

Costa, Jorge Adelino; Neto Mendes, António; Ventura, Alexandre

As explicações, não obstante tratar-se de uma actividade ainda na sombra, constituem hoje um fenómeno crescentemente globalizado, cujas dimensões económico- financeiras, políticas e pedagógicas se encontram ainda longe de uma análise e reflexão suficientemente sustentadas. Se o recurso por parte dos alunos ao apoio particular (familiares, colegas, amigos, ou mesmo professores) sempre constituiu uma realidade pr...


13 Results

Queried text

Refine Results

Author

















Date









Document Type


Access rights



Resource






Subject