Background/Objectives: Neurocognitive disorders (NCDs) encompass a spectrum of conditions that significantly impact cognitive domains, including attention, memory, and language. Mild NCD, increasingly prevalent with aging, represents an early stage of these disorders, characterized by cognitive deficits that do not interfere with daily functioning. Non-pharmacological therapies, especially cognitive stimulation...
Oficina “Promoção da Saúde. Como prevenir o consumo de substâncias psicoativas em contexto escolar” Parte I – Conceitos Promoção da Saúde Ciência da Prevenção Dependências com e sem substância Evidências Parte II – Problemáticas Prevenção em meio escolar O que (não) resulta Perspetivas de desenvolvimento
In an era increasingly shaped by information and communication technologies, assessing digital and info-communication competencies among students has become a focal point for academic and institutional initiatives. Various projects, both within and outside Academia, have sought to classify students’ competencies at different levels, often relying on standardized tests and self-assessment questionnaires. However...
Delphi Method is… Main Characteristics Aim Application Key questions Process Strengths and limitations Real life examples
The integration of mobile devices into online learning has emerged as a critical strategy for expanding pedagogical practices and enhancing access to higher education, particularly in remote and underserved contexts such as Mozambique. This study aims to examine how mobile devices contribute to widening access to higher education, focusing on the case of Universidade Aberta ISCED. The methodology adopted was a ...
O processo de investigação (relembrar) Análise extensiva / quantitativa Operacionalização Amostragem Elaboração de questionários online Etapas Desenho Problemas Ferramentas Particularidades Análise dos dados
Interculturality is increasingly gaining conceptual and operational relevance, especially in public health, since the cultural diversity of population groups generates myriad needs and demands for health services. In this scenario, technology-mediated Massive Open Online Courses (MOOCs) have become innovative strategies for health training from an intercultural perspective. In Brazil, this is exemplified by the...
Em Portugal, o referencial de Avaliação Externa de Escolas remete para a articulação com os processos de Autoavaliação das Escolas. Assim, a presente investigação pretendeu analisar se a atividade de Avaliação Externa teve impacto no processo de Autoavaliação e se promoveu melhorias organizacionais e educativas num Agrupamento de Escolas. Apresentam-se dados de um estudo de caso, tendo sido realizada numa prime...
A Educação a Distância (EaD) tem sido objeto de crescente debate no meio acadêmico, especialmente no que diz respeito à sua qualidade e regulamentação. Este estudo, desenvolvido no âmbito da Rede de Pesquisa em EaD Brasil/Internacional, propõe um modelo de qualidade socialmente referenciada, baseado em dimensões e subdimensões que refletem as necessidades e realidades de diferentes contextos educacionais. Por m...
¿Con o sin tecnología? Tecnologías y sociedad digitales La ambivalencia de la tecnologia Tecnologías digitales y educación Paradoja: Infoexclusión / ‘Aluvión de información’ Alfabetización Digital Ejemplos en Portugal