Introduction: The Physiotherapy undergraduate curriculum aims to develop graduates who are competent in their field and capable of tackling complex challenges autonomously and creatively. A key focus is also to promote sustainable environmental practices, ensuring that future physiotherapists are equipped to integrate these principles into their professional activities. To achieve this, an adapted pedagogical s...
O presente manual é um guia de boas práticas para a intervenção da Fisioterapia em condições de Saúde Mental no contexto português, sendo particularmente inovador e relevante para a área dos comportamentos aditivos e dependências, uma condição em que a fisioterapia é a pioneira em Portugal.
Introdução: Tendo em conta que o cérebro é um órgão altamente complexo e organizado, a gravidade e o comprometimento dos défices causados por um Acidente Vascular Cerebral (AVC), dependem em grande parte da sua extensão e localização. Estes défices são o resultado da perda de circuitos neuronais ligados às funções sensoriais, motoras e cognitivas. Vários estudos clínicos indicam que o treino mental através da i...
Introduction: Considering that the brain is a highly complex and organized organ, the severity and impairment of deficits caused by a Stroke largely depend on their extent and location. These deficits are the result of the loss of neural circuits linked to sensory, motor, and cognitive functions. Various clinical studies indicate that mental training through motor imagery (MI) appears to be effective when assoc...
Non-Suicidal Self-Injury (NSSI) are behaviors relatively frequent among college students and seem to be associated to difculties in emotion regulation. Less is known, however, about the relationship of NSSI with protective factors such as resilience and self-compassion. The aims of this study are to compare three groups of Portuguese college students (without NSSI, past NSSI, and current NSSI) regarding difcult...
This session will aim to provide an overview of the implementation process for a student-led project that is focused on adapting the content and posters of an Environmental Physiotherapy website to the Portuguese context. The goal will be to ensure that the educational materials are culturally relevant and linguistically accessible to Portuguese-speaking physiotherapists. During the session, presenters will dis...
Non-Suicidal Self-Injury (NSSI) are behaviors relatively frequent among college students and seem to be associated to difficulties in emotion regulation. Less is known, however, about the relationship of NSSI with protective factors such as resilience and self-compassion. The aims of this study are to compare three groups of Portuguese college students (without NSSI, past NSSI, and current NSSI) regarding diffi...
Abstract: Research on the interplay between eating pathology, emotion dysregulation and negative urgency is needed to inform intervention approaches for patients with eating disorders and non-suicidal self-injury. This study aimed to investigate the characterization of patients with eating disorders and non-suicidal self-injury considering eating pathology, emotion dysregulation and negative urgency. This cross...
A Literacia em Saúde (LS) é definida como um conceito relacionado com o conhecimento em saúde. O facto de a mulher ter mais literacia pode levar à adoção de comportamentos mais saudáveis, bem como à identificação de fatores de risco, sinais e sintomas que poderão levar à procura de solução numa fase mais precoce. Ao longo do ciclo de vida da mulher ocorrem eventos como a gravidez, parto e menopausa que represen...
A Literacia em Saúde é hoje em dia um conceito de crescente interesse, pois promove a autonomia e o empoderamento das pessoas no controlo da sua saúde, além de melhorar significativamente o acesso à informação em saúde e o seu uso efetivo. Está dividida em três domínios, nomeadamente, a Literacia Funcional, que consiste no conhecimento fisiopatológico, conhecimento de conceitos de saúde e sistemas de saúde; Lit...