The purpose of this study was to compare the prevalence of motor competence among children and adolescents from two metropolitan cities, one in Portugal and one in Brazil, and analyzed the association between motor competence and weight status and bullying roles. A Cross-sectional and cross-cultural study was applied. The sample comprised 785 children and adolescents aged 7-14. Motor competence was assessed usi...
Introduction: the body image is constituted by psychic and cultural aspects elaborated by the subject. It results in satisfaction or dissatisfaction, which can be promoted or intensified by peer pressure on ideals of body image.Objective: to compare the prevalence rates of body dissatisfaction between Brazilians and Portuguese underweight, and to analyze the association of this variable with the social context,...
O objetivo deste estudo é comparar o desempenho escolar entre os diferentes papéis de participação no bullying em dois países (Brasil e Portugal). Consiste num estudo transcultural de corte transversal de cunho exploratório e amostragem intencional. 376 crianças e adolescentes (do 5º e 6º ano de escolas públicas e privadas) participaram deste estudo, sendo 197 de Portugal e 179 do Brasil. Os papéis de participa...
O objetivo do presente estudo foi verificar as associações dos papéis de participação no bullying escolar com aspectos apontados pela literatura como características dos perfis desses participantes, separados pelo país de origem (Portugal e Brasil). Participaram deste estudo 789 crianças e adolescentes, com idades entre 7 e 14 anos de escolas públicas e privadas de ambos os países. Os instrumentos utilizados fo...
O objetivo deste artigo foi analisar o bullying e suas associa-ções com variáveis sociodemográficas de adolescentes do interior de SC. Em relação ao método, participaram 539 adolescentes do Oeste de SC. As variáveis sociodemográficas e os papéis de participação no bullyingforam identificados pelo Questionário de Olweus. Como resultado, veri-ficaram-se 22,8% de ocorrência de bullying com vítimas, agressores e ví...
The situation of social vulnerability hinders the integration processes and thus can foster problems in interpersonal interactions in school. This study aimed to analyze the sociometric status and its relationships with sex, age and profiles of bullying participation in children and adolescents in situations of social vulnerability. A total of 409 students between the third and seventh grades of two public elem...
A situação de vulnerabilidade social dificulta os processos de integração e com isso pode fomentar problemas nas interações interpessoais na escola. Este estudo objetivou analisar o status sociométrico e as suas relações com o sexo, a idade e os perfis de participação no bullying em crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. Participaram 409 estudantes do terceiro ao sétimo anos do Ensino Fu...
Bullying affects the health and development of children and adolescents. This study examined the relationships between depression and students’ profiles in regard to their involvement with bullying (as victim, bully, or bully victim), among students transitioning to middle school. A total of 408 6th grade students (54.9% girls; mean age = 11.3 years; SD = 0.62 years) from six Brazilian public schools participat...
Backgroung: Several situations can affect the development and health of school children and adolescents. Bullying, characterized by a set of aggressive, intentional and repetitive behaviors, marked by the imbalance of power between victims and bullies, is one of the most serious problems in this sense, as it occurs in a context in which security and sociability are assumed. Therefore, this study was developed t...
Objetivo: Determinar a prevalência de vitimização por bullying e possíveis associações com o contexto sociocultural e o sexo de crianças e adolescentes da Austrália, Brasil e Portugal. Métodos: trata-se de um estudo transversal e transcultural, com 377 participantes (média de idade = 11,42; DP = 0,6), que responderam a uma pergunta sobre a participação em bullying enquanto vítima. Resultados: a maior porcentage...