116 documents found, page 1 of 12

Sort by Issue Date

Didactic Knowledge (DK) eLearning: optimising digital strategies for the contin...

Barros, Daniela Melaré Vieira; Nobre, Ana; Chenoll, Antonio; Valente, Paula

Although some research on optimising digital strategies is already known in higher education, in the context of vocational training, more specifically in the continuous pedagogical training of trainers, there have been few studies to date in Portugal. There is a call for new digital strategies that enable innovation and change. However, in vocational training, change occurs when the actors want to "change their...


ficoEst – a tool to estimate the body composition of farmed fish

Soares, Filipe; Raposo, Andreia; Mendes, Rodrigo; Azevedo, Marina; Dias, Deborah; Nobre, Ana; Conceição, Luís E. C.; Silva, Tomé

ficoEst - Fish Composition Estimator is a public web tool to estimate the whole-body proximate composition of farmed fish (https://webtools.sparos.pt/ficoest/). The tool was designed for researchers in fish nutrition and fish farmers, and is available for six commercially relevant species: gilthead seabream (Sparus aurata), European seabass (Dicentrarchus labrax), meagre (Argyrosomus regius), rainbow trout (Onc...


Quem te viu e quem te vê: promover a aprendizagem autorregulada de alunos do en...

Mouraz, Ana; Nobre, Ana; Santos, Anabela Caetano

Comunicação apresentada no MeetUP23 – 2º Encontro de Investigadores do LE@D – Inovação e Ciência, Categoria Projetos, 27 de maio de 2023, Sessão A1 | https://eventos.uab.pt/meetup23/


PROSCENIUM: um recurso educacional aberto para partilhar e promover as coreogra...

Garcia, Jardel; Nobre, Ana

O conceito e a cultura por detrás da Educação Aberta é abranger o maior número de pes-soas possível de maneira gratuita e acessível. Desse modo, faz-se necessário promover essa cultura dentro das instituições e nas agendas políticas dos governos para que tais ações cheguem até “a linha de frente” da educação: professores e alunos. As suas práticas geralmente estão fundamentadas em planos de aula, os quais, por ...


Gamification and mobile learning: new pedagogical strategies

Nobre, Ana; Nobre, Vasco

Gamification has been a very frequent research topic in the area of education in recent years, with some positive results, such as increasing student engagement and motivation. However, studies on gamification as an instructional strategy are recent and need more data to help teachers in its use in the classroom. Thus, this work describes a gamification experience of a social game with graduate students, teache...


Reivindicações educativas das línguas nacionais em Angola no contexto de predom...

Edmundo, Francisco; Nobre, Ana

A educação é inegavelmente um domínio prioritário de um determinado país. São vários os países que entenderam essa importância e por isso fizeram grandes esforços para melhorar os seus sistemas de educação, obtendo daí grandes resultados, ao contrário daqueles países que adotaram o modelo educacional herdado do colonialismo e continuaram com este sem uma reflexão profunda sobre as necessidades e aspirações dos ...


Processos de comunicação digital no sistema educativo português em tempos de pa...

Nobre, Ana; Mouraz, Ana; Goulão, Maria de Fátima; Henriques, Susana; Barros, Daniela; Moreira, José António

La pandemia de COVID-19 está provocando cambios a diferentes niveles y el sector educativo no ha sido inmune. La distancia social que se impuso afectó la forma de vivir la relación pedagógica, con implicaciones para los procesos de enseñanza y aprendizaje. La noción de espacio físico del aula ha dado paso a una frontera fluida donde los artefactos digitales ocupan un lugar de primacía, ya que era necesario rein...

Date: 2021   |   Origin: Oasisbr

Abrir caminhos para a investigação em educação: design-based research

Nobre, Ana; Martin-Fenandes, Isabelle

No início do século XXI, no campo da Educação surgiu a metodologia de investigação Design-Based Research (DBR) que liga a investigação e a prática na educação envolvendo todos os participantes do cenário educacional: estudantes, professores e/ou outras partes interessadas. Todos se tornam atores da investigação. Este capítulo apresenta uma breve visão da origem histórica da DBR, mostrando como se evoluiu da inv...

Date: 2021   |   Origin: Oasisbr

Integration of segmented regression analysis with weighted gene correlation net...

Ferreira, Margarida; Francisco, Stephany; Soares, Ana R.; Nobre, Ana; Pinheiro, Miguel; Reis, Andreia; Neto, Sonya; Rodrigues, Ana João; Sousa, Nuno

Gene expression alterations occurring with aging have been described for a multitude of species, organs, and cell types. However, most of the underlying studies rely on static comparisons of mean gene expression levels between age groups and do not account for the dynamics of gene expression throughout the lifespan. These studies also tend to disregard the pairwise relationships between gene expression profiles...


Open educational practices and resources in the higher education learning envir...

Nobre, Ana

In this chapter, the authors highlight the potential of open educational resources (OER) to increase access to knowledge and the challenges to adapt these resources with the participation of students. They analyze the emerging practices resulting from pedagogical innovation, with open educational resources, in the cycles of design, implementation, and evaluation in the curricular unit of a Master’s course in Pe...


116 Results

Queried text

Refine Results

Author





















More optionsLess options

Date
















More optionsLess options

Document Type







More optionsLess options

Funding



Access rights



Resource













More optionsLess options

Subject





















More optionsLess options