Document details

Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux

Author(s): Cunha, Mariana

Date: 2019

Origin: Oasisbr

Subject(s): Nature. Affect. Carlos Reygadas.; Cinema; Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.; Cinema; Natureza. Afeto. Carlos Reygadas.; Cinema


Description

this article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema.

este artículo examina la relación entre naturaleza y afecto en la película Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Se trata de comprender los efectos de la construcción de paisajes fílmicos y afectivos, a partir de un análisis de las formas de encuadramiento de espacios naturales y figuras humanas y no humanas. El análisis sugiere que, al intercalar una serie de escenas independientes de la narrativa principal, los espacios se vuelven inconexos y autónomos, desorganizando la continuidad lógica de la narrativa, y enfatizando el cuadro como el lugar de la materialización de los afectos. De esta forma, se propone que espacio cinematográfico y las estrategias de encuadramiento enfatizan la materialidad del cine y del mundo y hacen una conexión entre naturaleza, humanos y animales, evocando múltiples subjetividades y revelando así una película preocupada por el carácter inmanente del cine.

este artigo examina a relação entre natureza e afeto no filme Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Trata-se de compreender os efeitos da construção de paisagens fílmicas e afetivas, a partir de uma análise das formas de enquadramento de espaços naturais e figuras humanas e não humanas. A análise sugere que, ao intercalar uma série de cenas independentes da narrativa principal, os espaços tornam-se desconexos e autônomos, desorganizando a continuidade narrativa e enfatizando o quadro como o lugar da materialização dos afetos. Dessa forma, propõe-se que o espaço cinematográfico e as estratégias de enquadramento enfatizam a materialidade do cinema e do mundo e fazem uma conexão entre natureza, humanos e animais, evocando múltiplas subjetividades e criando um filme preocupado com o caráter imanente do cinema. 

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents