Document details

Achievement of higher education students in exploring a random game

Author(s): Fernandes, José António ; Gonçalves, Gabriela ; Barros, Paula Maria

Date: 2024

Origin: EduSer

Subject(s): Probability; Random games; Achievement; Students; Higher education.; Probabilidades; Jogos aleatórios; Realização; Estudantes; Ensino superior.


Description

In this article, we study the achievement of polytechnic higher education students in exploring a random game, considering the following objectives: 1) evaluate students' performance in exploring the game, and 2) identify students' difficulties in exploring the game. The study included 49 students attending an engineering course's 2nd or 3rd year at a higher education institution in northern Portugal. The data resulted from students solving several tasks about random games in a brief questionnaire, with only one of these tasks being studied here. From the results obtained, it is worth noting that the students performed unsatisfactorily in exploring the game, which resulted in several student difficulties, namely by not explaining the origin of the values they presented, by determining incorrect probabilities, and by making other errors, such as are errors in calculation and interpretation of what was requested. Therefore, given the unsatisfactory results of the study, it is essential to deepen the training of students regarding the definition, understanding, and application of the notion of random game. To this end, exploring random games in the classroom can improve student achievement since they are rarely explored there.

Neste artigo estuda-se a realização de estudantes do ensino superior politécnico na exploração de um jogo aleatório, tendo em conta os seguintes objetivos: 1) avaliar o desempenho dos estudantes na exploração do jogo; e 2) identificar dificuldades dos estudantes na exploração do jogo. Participaram no estudo 49 estudantes que se encontravam a frequentar o 2º ou o 3º ano de um curso de engenharia de uma instituição de ensino superior do norte de Portugal. Os dados resultaram das resoluções dos estudantes a várias tarefas sobre jogos aleatórios de um breve questionário, sendo aqui estudada apenas uma dessas tarefas. Dos resultados obtidos, salienta-se uma realização não satisfatória dos estudantes na exploração do jogo, o que se manifestou em várias dificuldades dos estudantes, designadamente, ao não explicarem a origem dos valores que apresentaram, ao determinarem probabilidades incorretas e ao cometerem outros erros, como sejam erros de cálculo e de interpretação daquilo que era pedido. Assim, face aos resultados insatisfatórios do estudo, torna-se importante aprofundar a formação dos estudantes acerca da definição, interpretação e aplicação da noção de jogo aleatório. Para tal, a exploração de jogos aleatórios na sala de aula pode contribuir para a melhoria da realização dos estudantes, já que eles raramente são aí explorados.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents