Author(s):
Lopes, Ana Sofia Carmo ; Morgado, Celda
Date: 2020
Origin: Sensos-e
Subject(s): Grammar teaching; Linguistic knowledge; Reading comprehension; Verbal situations; Thematic roles; Ensino da gramática; Conhecimento linguístico; Compreensão na leitura; Situações verbais; Papéis temáticos
Description
The knowledge that students are building about their own language is fundamental for reading comprehension, which corresponds to a complex phenomenon that involves different linguistic and cognitive processes. In the linguistic context, the contribution of the verb is important, which creates semantic and syntactic predictions about discursive entities, as subject and complements. Therefore, the knowledge of thematic roles that these entities can play are important in comprehension, providing information for character characterization and an understanding of action as a category of narrative. The verbal situations, which are associated with characters, contribute to their characterization and to a literal and inferential comprehension. Thus, a study was developed in the 3rd and 6th grades, with methodological procedures characteristic of action research and composed of three phases that correspond to the application of a pretest; the intervention, with the implementation of activities during three Portuguese classes, in the 3rd and 6th grades; and the application of a posttest. The data collected and analyzed confirmed the need for students' linguistic knowledge for metalinguistic reflection and reading comprehension, thus requiring a consistent scientific knowledge of teachers in the design and orientation of activities.
O conhecimento que os alunos vão construindo acerca da própria língua é fundamental para a compreensão na Leitura, a qual corresponde a um fenómeno complexo que envolve diferentes processos linguísticos e cognitivos. No âmbito linguístico, evidencie-se o contributo do verbo, que cria predicações semânticas e sintáticas acerca de entidades discursivas, como sujeito e complementos. Portanto, o conhecimento dos papéis temáticos que estas entidades podem desempenhar assumem importância na compreensão, fornecendo informações para a caraterização de personagens e para um entendimento da ação, enquanto categoria da narrativa. As situações verbais, que se encontram associadas às personagens, concorrem para a caraterização das mesmas e para uma compreensão literal e inferencial. Assim, desenvolveu-se um estudo nos 3.º e 6.º anos de escolaridade, com procedimentos metodológicos caraterísticos da investigação-ação e composto por três fases, que correspondem à aplicação de um pré-teste; à intervenção, com a implementação de um conjunto de atividades ao longo de três aulas de Português, quer no 3.º ano, quer no 6.º ano; e à aplicação de um pós-teste. Os dados recolhidos e analisados confirmaram a necessidade do conhecimento linguístico dos alunos para a reflexão metalinguística e para a compreensão na Leitura, exigindo, consequentemente, um consistente conhecimento científico dos professores no desenho e orientação das atividades.