Document details

EDUCATION FOR WORK AND VOCATIONAL DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS TO A JOB SHADOWING METHODOLOGY

Author(s): Barbosa, Susana

Date: 2023

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): job shadowing; desenvolvimento vocacional; tradução; interpretação e guia interpretação em língua gestual; job shadowing; desarrollo vocacional; traducción; interpretación y guía de interpretación en lengua de signos; job shadowing; vocational development; translation; interpretation and interpretation guide in sign language


Description

Vocational guidance plays a key role in the development and integration of young people into the job market, being understood as an extremely valuable tool that will help them make informed career decisions, promoting their professional growth, as well as their personal growth. Job shadowing emerges as an important vocational development technique, by providing young people with the opportunity to explore different career options, a greater knowledge of the profession(s) of interest to them, preparing them for the future, because, being armed with greater knowledge and more information, they will have the bases to make decisions about their career. The study sought to assess the impact of job shadowing on the vocational development of students in the 1st year of the Degree in Translation and Interpretation in Portuguese Sign Language (TIPSL) at the School of Education (SE) of the Polytechnic Institute of Porto (PIP). The descriptive study follows a quantitative research approach, in which nine students participated. Through the results obtained, it is concluded that job shadowing has a positive impact on the vocational development of students in training for TILGP, whether in terms of vocational decision-making, career attributions and attitudes regarding the professional future.

La orientación vocacional juega un papel clave en el desarrollo e integración de los jóvenes en el mercado laboral, siendo entendida como una herramienta sumamente valiosa que les ayudará a tomar decisiones de carrera informadas, favoreciendo su crecimiento profesional, así como su crecimiento personal. El job shadowing surge como una importante técnica de desarrollo vocacional, al brindarles a los jóvenes la oportunidad de explorar diferentes opciones de carrera, un mayor conocimiento de la(s) profesión(es) de su interés, preparándolos para el futuro, porque, al estar armados con un mayor conocimiento y más información, tendrán las bases para tomar decisiones sobre su carrera. El estudio buscó evaluar el impacto del job shadowing en el desarrollo vocacional de los estudiantes del 1o año de la Licenciatura en Traducción e Interpretación en Lengua de Signos Portuguesa (TILSP) en la Escuela Superior de Educación (ESE) en el Instituto Politécnico de Oporto (IPP). El estudio descriptivo sigue un enfoque de investigación cuantitativo, en el que participaron nueve estudiantes. Con base en los resultados obtenidos, se concluye que el job shadowing tiene un impacto positivo en el desarrollo vocacional de los estudiantes en formación para TILGP, ya sea en términos de toma de decisiones vocacionales, atribuciones de carrera y actitudes frente al futuro profesional.

A orientação vocacional assume um papel fulcral no desenvolvimento e integração de jovens no mercado de trabalho, sendo entendida como uma ferramenta extremamente valiosa que os ajudará a tomar decisões de carreira informadas, promovendo o seu crescimento profissional, mas também pessoal. O job shadowing surge como uma técnica importante do desenvolvimento vocacional, ao proporcionar aos jovens a exploração de diferentes opções de carreira, um maior conhecimento da(s) profissão(ões) do seu interesse, preparando-os para o futuro, isto porque, estando munidos de maior conhecimento e de mais informação, irão ter as bases para tomar decisões acerca da sua carreira. O estudo procurou aferir o impacto do job shadowing no desenvolvimento vocacional dos estudantes do 1.o ano da Licenciatura em Tradução e Interpretação em Língua Gestual Portuguesa (TILGP) da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico do Porto (IPP). O estudo, descritivo, segue uma abordagem de investigação de cariz quantitativo, no qual participaram nove estudantes. Mediante os resultados obtidos, conclui-se que o job shadowing tem um impacto positivo no desenvolvimento vocacional dos estudantes em formação para TILGP, seja ao nível da tomada de decisão vocacional, das atribuições de carreira e das atitudes relativas ao futuro profissional.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents