Author(s):
Gomes, Beatriz ; Correia, Inês ; Férias, Ans
Date: 2024
Origin: Encontro Nacional de Educação Básica
Subject(s): Articulação Curricular; Metodologia de Investigação‐Ação; Prática Educativa Supervisionada; Criatividade; Metodologias Ativas; Curricular Articulation; Action Research Methodology; Supervised Educational Practice; Creativity; Active Methodologies
Description
The construction of educational practices based on curricular articulation brings potentialities and challenges to the teaching and learning process, leading to the development of holistic learning, which is favored by the existence of a correlation between the contents, providing reading, reflection and a full understanding of the nuances of reality (Leite, 2012). The present work presents an intervention project, entitled Little Surgeons of Knowledge, which was developed as part of the Supervised Educational Practice of the 2nd year of the Master's Degree in Pre‐School Education and Teaching of the 1st CEB, at the Porto School of Education and carried out in a 3rd year primary school class. The project was based on the meaning of the word «surgeon», which later spread to the concept of «operate». The latter is aimed at the active construction of one’s own knowledge, in which students take on the role of «little surgeons», becoming experts in the art of «operating» and mobilizing this knowledge for their daily lives. For the development of this work, it was decided to approach the methodology of Research‐Action (I‐A) and used a variety of data collection instruments. As a result, it was understood that this project promoted multisensory involvement, enabling the students to feel more motivated to build their learning. In addition, it was found that these «knowledge operations» encouraged the acquisition of cognitive skills, particularly the stimulation of children's critical and reflective senses, guided by discovery learning.
A construção de práticas educativas assente na articulação curricular traz potencialidades e desafios para o processo de ensino e aprendizagem, conduzindo ao desenvolvimento de aprendizagens holísticas, que são favorecidas pela existência de uma correlação entre os conteúdos, proporcionando a leitura, a reflexão e a compreensão, em plenitude, das nuances da realidade (Leite, 2012).O presente trabalho apresenta um projeto de intervenção, intitulado Pequenos Cirurgiões do Conhecimento, que foi desenvolvido no âmbito da Prática Educativa Supervisionada (PES) do 2.º ano do Mestrado de Educação Pré‐Escolar e Ensino do 1.º CEB, na Escola Superior de Educação do Porto, e realizado numa turma do 3.º ano de escolaridade do 1.º CEB. O projeto sustentou‐se no significado da palavra «cirurgião», alastrando‐se, posteriormente, para o conceito «operar». Este último visa a perspetiva da construção ativa dos próprios conhecimentos, em que os alunos assumem o papel de «pequenos cirurgiões», tornando‐se especialistas na arte de «operar» e mobilizar esses conhecimentos para o seu quotidiano.Para o desenvolvimento deste trabalho optou‐se pela aproximação à metodologia de Investigação‐Ação (I‐A) e utilizaram‐se diversificados instrumentos de recolha de dados. Como resultados verificou‐se que o projeto correspondeu aos objetivos da aula e que o modo de implementação estimulou o envolvimento multissensorial, possibilitando que os alunos se sentissem mais motivados para a construção da sua aprendizagem. Adicionalmente, aferiu‐se que estas «operações do conhecimento» incentivaram a aquisição de competências cognitivas, particularmente a estimulação dos sentidos crítico e reflexivo das crianças, pautados por uma aprendizagem pela descoberta.