Autor(es): Sousa, Daniela
Data: 2025
Origem: The Trends Hub
Assunto(s): Emoções; Nostalgia; Marcas; Conexões; Relacionamentos; Comunicação; Emotions; Nostalgia; Brands; Connections; Relationships; Communication
Autor(es): Sousa, Daniela
Data: 2025
Origem: The Trends Hub
Assunto(s): Emoções; Nostalgia; Marcas; Conexões; Relacionamentos; Comunicação; Emotions; Nostalgia; Brands; Connections; Relationships; Communication
Brands resort to various strategies to connect with their target public, but it is when they create meaningful and authentic experiences that they can establish deeper bonds. Therefore, it is essential for brands to know exactly which target market they are addressing with their message, to understand what that target market expects from that brand's communication, but also to take into account factors that have influenced and continue to influence public behaviors, such as Covid-19 and the generational shifts. In this article, the business world and its respective communication are contextualized at the marketing level and, subsequently, an analysis of emotional and nostalgic campaigns is presented, which reveals the power of strong communication that brands use to connect with their target audience. Moreover, a critical reflection on the emotional and nostalgic power of brands to nurture impactful connections is delivered, presenting two interesting points of view that make people think.
As marcas utilizam diversas estratégias para se aproximarem do seu público, mas é ao criarem experiências autênticas e relevantes que conseguem estabelecer vínculos mais profundos. É necessário conhecer perfeitamente a audiência ao qual se direciona a mensagem, entender o que ela espera com a comunicação daquela marca, e, também, enquadrar fatores que influenciaram e continuam a influenciar os comportamentos do público, como o Covid-19 e as mudanças geracionais. Neste artigo, contextualizamos o mundo empresarial e a sua respetiva comunicação ao nível do marketing, e, posteriormente, apresentamos uma análise de campanhas emocionais e nostálgicas que revelam o poder de uma forte comunicação para as marcas se relacionarem com o seu público. Para além disso, ainda entregamos uma reflexão crítica sobre o poder emocional e nostálgico das marcas para criarem conexões, apresentando dois pontos de vista interessantes que fazem pensar.