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NAVIGATING A SEA OF KNOWLEDGE: EXPLORING THE OCEAN WITH THE STATION ROTATION METHODOLOGY IN A 1ST GRADE CLASS

Author(s): Gonçalves, Catarina ; Lopes, Daniela ; Graça, Vânia

Date: 2025

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Aprendizagem ativa; Investigação-Ação; Mar; Metodologia de Rotação por Estações; 1.º CEB; Aprendizaje activo; Investigación-acción; Mar; Metodología de Rotación de Estaciones; 1er CEB; Action research; Active learning; Station Rotation methodology; Sea; 1st Cycle of Basic Education.


Description

The use of active methodologies in education brings countless potentialities to the teaching-learning process. In this context, this communication emerges from the intervention project “Origins of the sea: between tides and memories”, developed in the 1st Cycle of Basic Education, within the scope of the Supervised Educational Practice of the Master's Degree in Preschool Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education. This article highlights the learning unit subordinated to the question: “How important is the sea?” in which the aim was to raise awareness among students about the relevance of the sea, using the active methodology of Rotation by Stations. The activity was organized in four stations, integrating different areas of knowledge. Action Research was the selected research methodology and several data collection instruments and techniques were used, namely reflective narratives, observation notes and student productions. The results showed a high level of student involvement and appreciation of the sea as a natural and cultural heritage, promoting active, meaningful and interdisciplinary learning, as well as the development of critical thinking skills, oral and written expression, logical reasoning, creativity and collaborative work. It is concluded that the methodology is an effective strategy, student-centered, attentive to diversity and appropriate to the challenges of 21st century education.

El uso de metodologías activas en educación aporta innumerables potencialidades al proceso de enseñanza-aprendizaje. En este contexto, esta comunicación surge del proyecto de intervención “Orígenes del mar: entre mareas y memorias”, desarrollado en el 1er Ciclo de Educación Básica, en el marco de la Práctica Educativa Supervisada del Máster en Educación Infantil y Profesorado del 1er Ciclo de Educación Básica. Este artículo destaca la unidad de aprendizaje subordinada a la pregunta: “¿Qué importancia tiene el mar?”, cuyo objetivo fue sensibilizar al alumnado sobre su relevancia, utilizando la metodología activa de Rotación por Estaciones. La actividad se organizó en cuatro estaciones, integrando diferentes áreas de conocimiento. La investigación-acción fue la metodología de investigación seleccionada y se emplearon diversos instrumentos y técnicas de recolección de datos, como narrativas reflexivas, notas de observación y producciones estudiantiles. Los resultados mostraron un alto nivel de participación del alumnado y una apreciación del mar como patrimonio natural y cultural, promoviendo el aprendizaje activo, significativo e interdisciplinar, así como el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico, expresión oral y escrita, razonamiento lógico, creatividad y trabajo colaborativo. Se concluye que la metodología es una estrategia eficaz, centrada en el estudiante, atenta a la diversidad y adecuada a los retos de la educación del siglo XXI.

O uso de metodologias ativas na educação traz inúmeras potencialidades para o processo de ensino-aprendizagem. Neste âmbito, a presente comunicação emerge do projeto de intervenção “Origens do mar: entre marés e memórias”, desenvolvido no 1.º Ciclo do Ensino Básico, no âmbito da Prática Educativa Supervisionada do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Neste artigo, destaca-se a unidade de aprendizagem subordinada à questão: “Qual a importância do mar?” em que se pretendeu sensibilizar os alunos para a relevância do mar, recorrendo à metodologia ativa de Rotação por Estações. A atividade foi organizada em quatro estações, integrando diferentes áreas do saber. A Investigação-Ação foi a metodologia de investigação selecionada e utilizaram-se vários instrumentos e técnicas de recolha de dados, nomeadamente as narrativas reflexivas, as notas de observação e as produções dos alunos. Os resultados evidenciaram um elevado envolvimento dos alunos e valorização do mar como património natural e cultural, potenciando aprendizagens ativas, significativas e interdisciplinares, bem como o desenvolvimento de competências de pensamento crítico, expressão oral e escrita, raciocínio lógico, criatividade e trabalho colaborativo. Conclui-se que a metodologia é uma estratégia eficaz, centrada no aluno, atenta à diversidade e adequada aos desafios da educação do século XXI.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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