Author(s): Alves Vaz Martins, Natália Regina ; Gomes, Yamila ; Angulo-Tuesta, Antonia ; Pacheco Santos, Leonor Maria
Date: 2019
Origin: Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical
Author(s): Alves Vaz Martins, Natália Regina ; Gomes, Yamila ; Angulo-Tuesta, Antonia ; Pacheco Santos, Leonor Maria
Date: 2019
Origin: Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical
Disseminating knowledge about health in the media has been a challenge for communication actors. This article sought to analyze news articles about the More Doctors (Mais Médicos) Program published in the mainstream media in two windows of opportunity with great media exposure. The first period was from the launch of the program, in July 2013 to December 2014, in which 536 articles published in two major newspapers were analyzed. This period coincided with majority elections and 28% of the subjects were related to the political, government and electoral interest, while 24% addressed issues internal to the program such as financing, training of Cuban doctors and licensing. In the second period, from 2016 to 2018, the media focus on the scientific evidence about the program was analyzed. Sixteen articles were identified in national and international newspapers and other Internet sites, disseminating the results of published scientific research, indicating the potential of the media in the dissemination and translation of scientific knowledge. The production of news articles was very intense in November 2018 (75% of the news), immediately after the termination of the partnership with Cuba, which resulted in the departure of 52% of the 16 thousand doctors of the program. We conclude that conveying objective information and scientific evidence in the midst of a politically polarized environment remains a challenge.
Divulgar conhecimentos sobre saúde nos media tem sido um desafio para os atores da comunicação. Este artigo buscou analisar matérias sobre o Programa Mais Médicos publicadas nas grande media em duas janelas de oportunidade com grande exposição mediática. O primeiro período foi desde o lançamento do programa em julho de 2013 até dezembro de 2014 no qual foram analisadas 536 matérias publicadas em dois grandes jornais. Este período coincide com eleições majoritárias e 28% das matérias estavam relacionadas com o tema política, governo e interesse eleitoralista, enquanto que 24% abordavam temas internos ao programa como financiamento, formação dos médicos cubanos e licença para exercer. No segundo período, de 2016 a 2018, analisou-se o enfoque mediático nas evidências científicas sobre o programa. Foram identificadas 16 matérias em jornais nacionais, internacionais e outros sítios da Internet divulgando resultados de pesquisas científicas publicadas, indicando o potencial dos media na divulgação e tradução do conhecimento científico. A produção de matérias jornalísticas foi muito intensa em novembro de 2018 (75% das notícias), imediatamente após a rescisão da parceria entre os Ministérios da Saúde do Brasil Cuba, que resultou na saída de 52% dos 16 mil médicos do programa. Conclui-se que transmitir informações objetivas e evidências científicas no meio de um ambiente politicamente polarizado permanece um desafio.