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Depressive symptoms and self-criticism: The mediating role of self-regulation and the moderating role of non-suicidal self-injury

Author(s): Gonçalves, Sónia ; Moreira, Célia ; Machado, Bárbara ; Fernandes, Susana ; Silva, Jessica

Date: 2024

Origin: Análise Psicológica

Subject(s): Non-suicidal self-injurious, College students, Depressive symptomatology, Emotion dysregulation, Self-criticism.; Comportamentos autolesivos, Estudantes universitários, Sintomatologia depressiva, Desregulação emocional, Autocrítica.


Description

Abstract: Introduction: Non-suicidal self-injury (NSSI) is common among college students and is best understood as a self-soothing method for dealing with aversive emotional states. Aims: To analysethe pathway that sustains the association between NSSI, depressive symptomatology, emotion dysregulation and self-criticism in college students. Method: Three hundred eighty-five students (85.2% females) between 18 and 35 years old (M=20.71; SD=2.80) were evaluated. Results: In the non-NSSI and past-NSSI groups, higher depression increases self-criticism without impairing emotional regulation, a result that was not observed in the current-NSSI group. Therefore, emotion regulation mediated the relationship between depression and self-criticism, but only for the participantswith current NSSI. Discussion: NSSI constitute a public health problem during college years. Overall, depressive symptomatology, emotional dysregulation, and self-criticism seem to contribute to a risk profile for the presence and maintenance of NSSI, thus being important for prevention, identification, and clinical intervention on university campuses.

Resumo: Introdução: Os comportamentos autolesivos são comuns entre estudantes universitários e são melhor compreendidos como um método autoapaziguador para lidar com estados emocionaisaversivos. Objetivos: Analisar a relação que sustenta a associação entre os comportamentos autolesivos, a sintomatologia depressiva, a desregulação emocional e a autocrítica em estudantes universitários. Método: Foram avaliados 385 estudantes (85.2% do sexo feminino) entre 18 e 35 anos (M=20.71; DP=2.80). Resultados: Nos grupos sem história de comportamentos autolesivos e com história anterior de comportamentos autolesivos, maior sintomatologia depressiva aumentou a autocrítica sem prejudicar a regulação emocional, resultado que não foi observado no grupo com história atual de comportamentos autolesivos. Isto é, a regulação emocional mediou a relação entre a sintomatologia depressiva e a autocrítica, mas apenas para os participantes com comportamentos autolesivos no último ano. Discussão: Os comportamentos autolesivos constituem um problema de saúde pública entre osestudantes universitários. Globalmente, a sintomatologia depressiva, a desregulação emocional e a autocrítica parecem contribuir para um perfil de risco para a presença e manutenção destes comportamentos, sendo assim importantes para a prevenção, identificação e intervenção clínica nos campi universitários.

Document Type Journal article
Language English
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