Document details

Bullying and cyberbullying among adolescents: prototype game for adolescents in the school environment

Author(s): Souza, Claudinalle Farias Queiroz de ; Anjos, Maria Vanessa Nascimento dos ; Beserra, Maria Aparecida ; Brandão Neto, Waldemar ; Gomes, Ana Carolina Pereira

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Cyberbullying; Recreational games; Bullying; Adolescent health; School nursing services.; Cyberbullying; Jogos recreativos; Bullying; Saúde do Adolescente; Serviços de enfermagem escolar.; Cyberbullying; Salud de los adolescentes; Bullying; Juegos recreativos; Servicios de enfermería escolar.


Description

The aim of this study is to develop a prototype of a game that contributes to health education about Bullying and Cyberbullying among adolescents in the school environment. Technological production research based on design thinking, developed in four stages: 1. Analysis of the data of the bullying questionnaire; 2. Systematic literature review; 3. Search for apps or games available with similar theme in the Google Play Store and App Store; 4. Develop a prototype of a game in simulation style. 99 students answered the questionnaire. In the systematic review, 13 articles were included. In the search of the applications/games, 42 applications were analyzed. The simulation game is called B.S.I.: Bullying Scene Investigation. The theme is investigation, in which the participant searches in the school for clues of possible situations of bullying and cyberbullying and notifies the direction. The game can produce greater awareness about the context of bullying, since it allows promoting the student's protagonism in the school space, the engagement in the fight against violence, the motivation to help victims of bullying and collaboration with the teacher and school management in the strategies of appropriate coping.

El objetivo de este estudio es crear un juego que contribuya a la educación sanitaria sobre Bullying y Cyberbullying entre los adolescentes en el entorno escolar. Investigación de producción tecnológica basada design thinking, desarrollada en cuatro etapas: 1. Análisis de los datos del cuestionario bullying; 2. Revisión sistemática de la literatura; 3. Buscar aplicaciones o juegos disponibles con un tema similar en Google Play Store y App Store; 4. Crear un game en estilo de simulación. 99 estudiantes respondieron al cuestionario. En el examen sistemático, se incluyeron 13 artículos. En la búsqueda de las aplicaciones/juegos, se analizaron 42 aplicaciones. El game de simulación se llama B.S.I.: Bullying Scene Investigation. El tema es la investigación en la que el participante busca en la escuela pistas de posibles situaciones de bullying y cyberbullying y notifica la dirección. El game puede producir una mayor conciencia sobre el contexto del bullying, ya que permite promover el protagonismo del alumno en el espacio escolar, el compromiso en la lucha contra la violencia, la motivación para ayudar a las víctimas del bullying y la colaboración con el profesor y la dirección escolar en las estrategias de colaborar adecuadamente.

O objetivo deste estudo é elaborar um protótipo de um game que contribua com a educação em saúde sobre o Bullying e Cyberbullying entre adolescentes no ambiente escolar. Pesquisa de produção tecnológica baseada no design thinking, desenvolvida em quatro etapas: 1. Análise dos dados do questionário bullying; 2. Revisão sistemática de literatura; 3. Pesquisa de aplicativos ou games disponíveis com temática similar na Google Play Store e App Store; 4. Elaboração de um protótipo de um game no estilo simulação. 99 estudantes responderam ao questionário. Na revisão sistemática, 13 artigos foram incluídos. Na busca dos aplicativos/games, 42 aplicativos foram analisados. O game de simulação é chamado B.S.I.: Bullying Scene Investigation. A temática é de investigação, na qual o participante busca na escola pistas de possíveis situações de bullying e cyberbullying e notifica à direção. O game pode produzir maior conscientização sobre o contexto de bullying, uma vez que possibilita promover o protagonismo do estudante no espaço escolar, o engajamento no combate à violência, a motivação para ajudar as vítimas de bullying e a colaboração com o professor e gestão escolar nas estratégias de enfrentamento apropriadas à realidade.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents