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Mental suffering and academic performance in Psychology students at Sergipe

Author(s): Lira, Maria Victória de Araujo ; Santos, Suelly Cristine de Almeida ; Vidal , Priscilla Campos ; Costa, Cleberson Franclin Tavares da ; Pereira, Mara Dantas ; Pereira, Míria Dantas ; Dantas, Estélio Henrique Martins

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Enfermedad; Estudiantes; Psicología; Graduación; Covid-19; Salud mental.; Covid-19; Adoecimento; Estudantes; Psicologia; Graduação; Saúde mental.; Illness; Students; Psychology; Covid-19; University graduate; Mental health.


Description

The purpose of the work was to identify the correlation between academic performance and mental suffering of Psychology students from higher education institutions in Sergipe. The research was carried out during the covid-19 pandemic, in an exploratory cross-sectional study model from March 8 to April 22, 2021 with the application of a self-completed form containing questions about sociodemographic data, self-assessment of academic performance and adaptation of the Self-Report Questionnaire (SRQ-20). The study included a sample of 264 Psychology students from 5 higher education institutions in Sergipe. During data analysis, associations between variables were tested using the T test of independent samples performed using IBM SPSS Statistics Base 20.0. The prevalence of individuals with signs of psychological distress was 70.5%, it was possible to conclude in view of the results, which are risk factors for mental distress: being female, having a frequency equal to or less than 80%, GPA equal or less that 8 points, failing at least one discipline, being dissatisfied with the chosen course, having thought of dropping out of the course, finally, a negative self-assessment about academic performance. These results will be important to support actions aimed at prevention and mental health care in the academic life of psychology students.

Este estudio tuvo como objetivo identificar si existe una correlación entre el rendimiento académico y el sufrimiento mental de los estudiantes de Psicología de las Instituciones de Educación Superior de Sergipe. La encuesta se realizó durante la pandemia covid-19, en un modelo de estudio transversal y exploratorio del 8 de marzo al 22 de abril de 2021, con la aplicación de un formulario de autocompletado que contiene preguntas sobre datos sociodemográficos, autoevaluación de desempeño académico y adaptación del instrumento Cuestionario de Autoinforme (SRQ-20). El estudio incluyó una muestra de 264 estudiantes de Psicología de 5 Instituciones de Educación Superior de Sergipe. Durante el análisis de datos, las asociaciones entre variables se probaron mediante la prueba T de muestras independientes realizada con IBM SPSS Statistics Base 20.0. La prevalencia de individuos con evidencia de angustia psicológica fue del 70,5%, y de los resultados se puede concluir que pueden ser factores de riesgo de angustia mental: ser mujer, asistir a clases igual o inferior al 80%, promedio ponderado igual o inferior a menos de 8 puntos, reprobar al menos una asignatura, estar insatisfecho con la asignatura elegida, pensar en abandonar la asignatura, finalmente, una autoevaluación negativa sobre el rendimiento académico. Estos resultados serán importantes para apoyar acciones dirigidas a la prevención y atención de la salud mental en la vida académica de los estudiantes de psicología.

O presente trabalho teve como finalidade identificar se há correlação entre desempenho acadêmico e sofrimento mental de estudantes de Psicologia das Instituições de Ensino Superior de Sergipe. A pesquisa foi realizada durante a pandemia da covid-19, num modelo de estudo transversal e exploratório no período de 08 de março a 22 de abril de 2021, com a aplicação de um formulário de autopreenchimento contendo questões sobre os dados sociodemográficos, autoavaliação de desempenho acadêmico e adaptação do instrumento Self-Report Questionnaire (SRQ-20). O estudo contou com uma amostra de 264 estudantes de Psicologia de 5 Instituições de Ensino Superior de Sergipe. Durante a análise de dados, as associações entre variáveis foram testadas por meio do teste T de amostras independentes realizadas por meio do IBM SPSS Statistics Base 20.0. A prevalência de indivíduos com indícios de sofrimento psíquico foi de 70,5%, sendo possível concluir diante dos resultados, que podem ser fatores de risco para sofrimento mental: ser do sexo feminino, ter frequência nas aulas igual ou menor a 80%, média ponderada igual ou menor que 8 pontos, reprovação em pelo menos uma disciplina, estar insatisfeito com o curso escolhido, ter pensamento de abandono do curso, por fim, uma autoavaliação negativa acerca do desempenho acadêmico. Esses resultados serão importantes para subsidiar ações voltadas para a prevenção e o cuidado em saúde mental na vida acadêmica de estudantes de psicologia.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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