Document details

Videoconferencing, educational strategy in times of the COVID-19 pandemic

Author(s): Silva, Hilmara Ferreira da ; Silva, Juliane Ferreira da ; Granadeiro, Daniel da Silva ; Granadeiro, Raquel Magalhães de Azevedo ; Hanzelmann, Renata da Silva ; Machado, Wiliam César Alves ; Passos, Joanir Pereira

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Education; Video conference; COVID-19 Pandemic.; Educación; Vídeo conferencia; Pandemia de COVID-19.; Educação; Videoconferência; Pandemia COVID-19.


Description

This study aims to verify the use of video conferencing as an educational strategy in times of pandemic COVID-19. This is an integrative and literature review carried out in the following databases: Lilacs, SCiELO, Ibecs, Bdenf, WoS and PubMed in the period from 2019 to January 2021. The search was carried out through the following descriptors: Education; Videoconference and COVID-19. In total, 14 international publications were included in which the following categories emerged: videoconference, the dichotomy of facilitating and impeding aspects; the use of video conferencing in the educational context, secret experiences in times of COVID-19. The analysis of the articles showed that the use of video conferencing during the pandemic has boosted remote education, even in the face of many challenges, this resource has been favorable for students and teachers to continue academic activities, including with regard to professional training through availability of courses and training. In view of the uncertainties regarding the future of the educational system, it is not possible to say that remote education will replace classroom teaching, however, as an educational strategy it has been a plausible answer to the current situation.

Este estudio tiene como objetivo verificar el uso de la videoconferencia como estrategia educativa en tiempos de la pandemia COVID-19. Se trata de una revisión integradora y bibliográfica realizada en las siguientes bases de datos: Lilacs, SCiELO, Ibecs, Bdenf, WoS y PubMed en el período de 2019 a enero de 2021. La búsqueda se realizó a través de los siguientes descriptores: Educación; Videoconferencia y COVID-19. En total, se incluyeron 14 publicaciones internacionales en las que surgieron las siguientes categorías: videoconferencia, la dicotomía de aspectos facilitadores e impedimentos; el uso de la videoconferencia en el contexto educativo, experiencias secretas en tiempos del COVID-19. El análisis de los artículos mostró que el uso de la videoconferencia durante la pandemia ha impulsado la educación a distancia, incluso ante muchos desafíos, este recurso ha sido favorable para que estudiantes y docentes continúen con las actividades académicas, incluso en lo que respecta a la formación profesional a través de la disponibilidad. de cursos y formaciones. Ante las incertidumbres sobre el futuro del sistema educativo, no es posible decir que la educación a distancia sustituirá a la educación presencial, sin embargo, como estrategia educativa ha sido una respuesta plausible a la situación actual.

O presente estudo tem como objetivo verificar o uso da videoconferência como estratégia educacional em tempos de pandemia COVID-19. Trata-se de uma revisão integrativa e de literatura realizada nas seguintes bases de dados: Lilacs, SCiELO, Ibecs, Bdenf, WoS e PubMed no período de 2019 a janeiro de 2021. A busca foi realizada atrevés dos seguintes descritores: Educação; Videoconferência e COVID-19. No total foram incluídas 14 publicações internacionais em que emergiram as seguintes categorias: videoconferência, a dicotomia dos aspectos facilitadores e impeditivos; o uso da videocoferência no contexto educacional, experiências sigulares em tempos de COVID-19. A análise dos artigos demostrou que o uso da viodeoconferência durante a pandemia tem dinamizado o ensino remoto, mesmo diante de muitos desafios, esse recurso tem sido favorável para que alunos e docentes deem continuidade as atividades acadêmicas, inclusive no que concerne a capacitação profissional através da disponibilidade de cursos e treinamentos. Diante das incertezas quanto ao futuro do sistema educacional, não é possível afirmar que o ensino remoto irá substituir o ensino presencial, contudo enquanto estratégia educacional tem sido uma resposta plausível para a atual conjuntura.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents