Document details

Academic league of humanization and professional training in health: perceptions of egress ligands

Author(s): Oliveira, Mariana Medeiros Souto ; Simões, Ana ; Contim, Divanice ; Goulart, Bethânia Ferreira ; Ruiz, Mariana Torreglosa

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Humanización de la atención; Empatía; Hospital clowns; Capacitación de recursos humanos en salud; Relaciones Comunidad-institución; Educación superior.; Humanization of assistance; Empathy; Hospital clowns; Health human resource training; Community-institutional relations; Education, higher.; Humanização da Assistência; Empatia; Hospital Clowns; Capacitação de Recursos Humanos em Saúde; Extensão Comunitária; Ensino superior.


Description

Objective: to know the meaning of participation in an academic humanization league for professional training in health, from the perspective of egress ligands. Methodology: study with a qualitative approach, using the Collective Subject Discourse, whose data were obtained through semi-structured interviews. Results: 20 egress ligands in 2015 participated in the study (six psychologists; four nurses; four physiotherapists; two nutritionists; two biomedical doctors; one occupational therapist and one doctor) and 90% were working as professionals at health area at the time of the interview. Four central ideas were extracted: the humanization league allowed for more humanized professional training; the humanization league contributed to the enhancement of interpersonal relationships in health care; the humanization league taught humanitarian principles as elements of health care, and the humanization league highlighted collective and respectful professional performance. Conclusion: It was evident that the experience in the league impacted professional training, with transformative potential for a humanistic look and expanded care for the user, as well as enabling the work processes in health to be based on a more welcoming, attentive and sensitive performance.

Objetivo: conocer el significado de la participación en una liga de humanización académica para la formación profesional en salud en la perspectiva de los egresos ligandos. Metodología: estudio con enfoque cualitativo, utilizando el Discurso Colectivo del Sujeto, cuyos datos se obtuvieron a través de entrevistas semiestructuradas. Resultados: participaron del estudio 20 egresos ligandos ​​que actuaron como participantes de la liga en 2015 (seis psicólogos; cuatro enfermeras; cuatro fisioterapeutas; dos nutricionistas; dos médicos biomédicos; un terapeuta ocupacional y un médico) y el 90% se desempeñaba como profesionales del área de salud en el momento de la entrevista. Se extrajeron cuatro ideas centrales: la liga de humanización permitió una formación profesional más humanizada; la liga de humanización contribuyó a la mejora de las relaciones interpersonales en el cuidado de la salud; la liga de humanización enseñó principios humanitarios como elementos del cuidado de la salud, y la liga de humanización destacó el desempeño profesional colectivo y respetuoso. Conclusión: Se evidenció que la experiencia en la liga impactó la formación profesional, con potencial transformador para una mirada humanista y atención ampliada al usuario, además de posibilitar que los procesos de trabajo en salud se basen en un desempeño más acogedor, atento y sensible.

Objetivo: conhecer o significado da participação em uma liga acadêmica de humanização para a formação profissional em saúde, na perspectiva de ligantes egressos graduados. Metodologia: estudo com abordagem qualitativa, utilizando o Discurso do Sujeito Coletivo, cujos dados foram obtidos por meio de entrevista semiestruturada. Resultados: participaram do estudo, 20 egressos que atuaram como participantes da liga no ano de 2015 (seis psicólogos; quatro enfermeiros; quatro fisioterapeutas; dois nutricionistas; dois biomédicos; um terapeuta ocupacional e um médico) e, 90% estavam atuando como profissionais da área da saúde no momento da entrevista. Foram extraídas quatro ideias centrais: a liga de humanização possibilitou formação profissional mais humanizada; a liga de humanização contribuiu para valorização das relações interpessoais no cuidado em saúde; a liga de humanização ensinou princípios humanitários como elementos do cuidado em saúde e, a liga de humanização destacou atuação profissional coletiva e respeitosa. Conclusão: Evidenciou-se que a experiência, na liga, impactou na formação profissional, com potencial transformador para um olhar humanístico e cuidado ampliado do usuário, assim como possibilitou que os processos de trabalho em saúde se fundamentem em atuação mais acolhedora, atentiva e sensível.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents