Author(s):
Carreira, Ana Francisca ; Pereira, Beatriz ; Rodrigues, Margarida ; Borges, Maria ; Silva, Sara ; Sá, Cristina ; Sá, Cristina
Date: 2024
Origin: RevSALUS – Revista Científica Internacional da Rede Académica das Ciências da Saúde da Lusofonia
Subject(s): Alterações posturais; adolescentes; erros de refração; correção visual; tecnologia; Postural changes; adolescents; refractive errors; visual correction; technology
Description
Introduction: The use of screens is increasingly present in the lives of adolescents, potentially leading to an increase in refractive errors (RE) and consequently, possible postural alterations. Objectives: To identify postural alterations in adolescents with refractive errors; investigate the relationship between screen time, physical activity (PA), and lifestyle with RE and posture; and compare postural differences between genders and levels of PA. Materials and Methods: A descriptive, cross-sectional correlational study was conducted. Twelve adolescents aged 12 to 18 of both genders participated, undergoing postural evaluation using the SAPO protocol. Descriptive analysis was performed for sample characterization. The t’student test was employed to compare postural alterations between genders and PA levels, and the Spearman correlation coefficient was used to assess the relationship between screen time, PA, lifestyle, RE, and postural alterations. Results: Postural alterations were identified in different RE. Gender differences were observed only in the Q angle of the knee (females exhibited more pronounced valgus), and significant correlations were found between the horizontal alignment of the head and screen time for other devices, except the mobile phone. Conclusion: Postural alterations were identified in the head, elevation of the acromion, pelvic elevation and anteversion, trunk inclination, and knee misalignment in individuals with RE. Valgus of the knees was more prevalent in females, and a relationship was observed between the horizontal misalignment of the head and screen time.
Introdução: O uso de ecrãs está cada vez mais presente na vida dos adolescentes, podendo ocasionar aumento dos erros de refração (ER) e consequentemente possíveis alterações posturais. Objetivos: Identificar alterações posturais em adolescentes com erros de refração; investigar a relação entre tempo de ecrãs, atividade física (AF) e estilo de vida, com ER e postura, e comparar diferenças posturais entre sexos e o nível de AF. Material e Métodos: Estudo descritivo, correlacional de carácter transversal. Participaram 12 adolescentes entre 12 e 18 anos de idade de ambos os sexos, submetidos a avaliação postural pelo protocolo SAPO. Foi executada análise descritiva para a caracterização da amostra. Teste t’student para comparar as alterações posturais entre os sexos e o nível de AF e coeficiente de correlação de Spearman para verificar a relação ente tempo de ecrã, AF, estilo de vida, ER e as alterações posturais. Resultados: Foram identificadas alterações posturais nos diferentes ER. A diferença entre os sexos ocorre apenas no ângulo Q do joelho (sexo feminino apresenta valgismo mais acentuado), há correlações significativas entre o alinhamento horizontal da cabeça e tempo de uso de outros ecrãs à exceção do telemóvel. Conclusão: Foi identificada alterações posturais da cabeça, elevação dos acrômios, elevação e anteversão da pelve, inclinação do tronco e desalinhamento dos joelhos nos míopes. Valgismo dos joelhos mais presente no sexo feminino, e relação entre o desalinhamento horizontal da cabeça e tempo de uso de ecrãs.