Document details

Microbial Diseases in the Teaching-learning Process of Deaf People: A Possible Dialogue

Author(s): Rizzo, Roberta Silva ; Pantoja, Lydia Dayanne Maia ; Medeiros, Jeanne Barros Leal de Pontes ; Paixão, Germana Costa

Date: 2014

Origin: Oasisbr

Subject(s): Science education; Educational game; Libras.; Ensino de Ciências; Jogo didático; Libras.


Description

Special Education remains a major challenge in society. Thus, many methodologies and didactic-pedagogic resources have been deployed in order to further the teaching and learning process in different subjects, with emphasis on Science teaching. By understanding the importance of diseases caused by microorganisms, the game titled “Knowing the unseen world - challenging signal” was conceived as a didactic proposal to inform and enlighten deaf students from Elementary School on this subject, applying visual tools. Therefore, its construction took the National Curriculum Parameters (NCP) for Natural Sciences as a guiding, and the development of the graphic art consisted of simple and low cost materials. As a result, it was obtained a teaching resource with signs of LIBRAS that meets the objectives and contents that addresses of the three main themes of the NCPs. So, this is a suggestion to work the microbial content in a less abstract and more attractive form to deaf students, providing an opportunity to address issues specified in science curriculum in order to support the teaching-learning process focused on scientific literacy and the appropriation of knowledge related to the development of skills and abilities necessary to the current society.

http://dx.doi.org/10.5902/1984686X7148A educação especial ainda é um grande desafio. Nesse sentido, muitas metodologias e recursos didáticos pedagógicos, têm sido implantados para favorecer o processo de ensino e aprendizagem em diferentes disciplinas, com destaque para ensino em Ciências. Compreendendo a importância da temática relacionada às doenças causadas por micro-organismos, o jogo intitulado “Conhecendo o mundo invisível – desafio de sinais” trata-se de uma proposta didática, para informar e esclarecer alunos surdos do Ensino Fundamental sobre o assunto, utilizando ferramentas visuais. Para tanto, sua construção tomou como documento norteador os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) de Ciências Naturais, com o desenvolvimento da arte gráfica do jogo, constituído de materiais simples e de baixo custo. Como resultado obteve-se um recurso pedagógico com sinais da Língua Brasileira de Sinais (Libras) que atende aos objetivos e aborda conteúdos que permeiam por três eixos temáticos dos PCNs. Portanto, trata-se de uma sugestão para trabalhar os conteúdos microbianos de modo menos abstrato e mais atraente aos alunos com surdez, constituindo uma possibilidade de abordar temas previstos no currículo de Ciências, de maneira a subsidiar ensino e o processo de aprendizagem voltado para a alfabetização científica e a apropriação de conhecimentos relacionados ao desenvolvimento de competências e habilidades necessárias ao mundo atual. 

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents