Document details

Educação, cidadania e transcendência

Author(s): Baptista, Isabel

Date: 2005

Origin: Revista Portuguesa de Investigação Educacional


Description

Darkened by broken life strategies, the contemporary world demands the inscription of transcendence in all dimensions of human existence, beginning by those related with public spheres of action, were it's urgent to promote citizenship dynamics lighted by values as hospitality, responsibility and goodness. It is based on these premises, and considering education as a major anthropological practice, that we see educational tasks as a priority of a compromise with a time of peace, solidarity and justice.

Obscurecido por estratégias de vida fragmentadas e sem infinito, o mundo contemporâneo reclama a inscrição da transcendência em todas as dimensões do existir humano, a começar por aquelas que se referem ao espaço público, onde urge desenvolver dinâmicas de participação iluminadas por valores como hospitalidade, responsabilidade e bondade. Neste texto, procuramos argumentar filosoficamente em favor desta exigência, fazendo convergir a nossa reflexão para a educação, aqui considerada como uma prática antropológica fundamental e, nessa medida, como prioridade de um compromisso com um tempo de paz, solidariedade e justiça.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents