Autor(es):
Barth, Priscila Orlandi ; Aires, Marines ; Santos, José Luis Guedes dos ; Ramos, Flávia Regina Souza
Data: 2014
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Nurse's Role; Health Education; Continuing Education; Health Personnel; Primary Health Care; Nurse's Role; Health Education; Continuing Education; Health Personnel; Primary Health Care; Rol de la Enfermera; Educación en Salud; Educación Continua; Personal de Salud; Atención Primaria de Salud; Rol de la Enfermera; Educación en Salud; Educación Continua; Personal de Salud; Atención Primaria de Salud; Papel do Profissional de Enfermagem; Educação em Saúde; Educação Continuada; Profissionais da Saúde; Atenção Primária; Papel do Profissional de Enfermagem; Educação em Saúde; Educação Continuada; Profissionais da Saúde; Atenção Primária
Descrição
Continuing education in health care is a strategy for constructing new health care and nursing practices. This study aimed to identify the concepts and practices of continuing education in health held by primary care nurses in the municipalities of the 19th Regional Health Coordination of Rio Grande do Sul, Brazil. It was a descriptive exploratory study of quantitative approach. Data were collected through semi-structured interviews with 28 nurses and analyzed using Thematic Analysis. The results displayed that nurses have questions about the meaning and practice involved in continuing health care education, continuing education and health care education. Although continuing health care education is a public policy, it is still carried out in a fragmented and inflexible way. Professionals must have a clear idea this policy’s directionality in order for health care practices to be transformed.doi: 10.5216/ree.v16i3.22020.
La Capacitación Permanente en Salud es una estrategia de construcción de nuevas prácticas en salud y enfermería. Se objetivó conocer las concepciones y prácticas de Capacitación Permanente en Salud de enfermeros de Atención Básica de la 19? Coordinadora Regional de Salud de Rio Grande do Sul, Brasil. Investigación descriptiva, exploratoria, con base cualitativa. Datos recolectados mediante entrevistas semiestructuradas con 28 enfermeros, analizadas por Análisis Temático. Los resultados demostraron que los enfermeros tienen dudas acerca de los significados y las prácticas que involucra la Capacitación Permanente en Salud, Educación Continua y Educación en Salud. A pesar de que la Capacitación Permanente en Salud constituye una política pública, se realiza aún de modo fragmentario y poco flexible. Es necesario que los profesionales tengan en claro la direccionalidad de tal política hacia la transformación de las prácticas de salud.doi: 10.5216/ree.v16i3.22020.
A Educação Permanente em Saúde é uma estratégia para a construção de novas práticas em saúde e enfermagem. Este estudo objetivou conhecer as concepções e práticas de Educação Permanente em Saúde de enfermeiros da Atenção Básica dos municípios da 19ª Coordenadoria Regional de Saúde do Rio Grande do Sul, Brasil. Trata-se de uma pesquisa descritiva exploratória com base qualitativa. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas com 28 enfermeiros e analisadas pela Análise Temática. Os resultados mostraram que os enfermeiros têm dúvidas sobre os significados e as práticas que envolvem a Educação Permanente em Saúde, a Educação Continuada e a Educação em Saúde. A Educação Permanente em Saúde, mesmo sendo uma política pública, ainda é realizada de forma fragmentada e pouco flexível. É necessário que os profissionais tenham clareza da direcionalidade dessa política para a transformação das práticas de saúde. doi: 10.5216/ree.v16i3.22020.