Author(s):
Mateus, Samuel
Date: 2016
Origin: Oasisbr
Subject(s): Visual Rhetoric; Argumentation Theory; Communication; Visual Rhetoric; Argumento visual; Retórica visual; Teoría de la argumentación; Retórica visual; Argumento Visual; Retórica Visual; Teoria da Argumentação; Retórica Visual
Description
In societies like ours with a strong visual culture, it is urgent to question the legitimacy of extending the classical and rational notion of “argument”, to nonlinguistic or non-discursive fields, as is the case of visual phenomena. Contributing to the lusophone debate about the argumentative potential of images, this article argues that although not all images have an argumentative form, it does not necessarily leads us to assume that no argument can be presented in a visual form. Admitting the verbalist perspective on visual arguments, according to which visual arguments have a discursive nature, the paper stresses the importance of visual propositions to the reason-giving process that characterizes argumentation. The analysis of a cartoon and the isolation of its visual propositions provides the opportunity to demonstrate how, in everyday life, we can observe how a visual argument works.
En sociedades dotadas de una fuerte cultura visual, urge interpelar la legitimidad de extender la noción clásica y logocéntrica de “argumento”, a dominios no discursivos o lingüísticos, como es el caso de los fenómenos visuales. Contribuyendo a una discusión lusófona acerca del potencial argumentativo de las imágenes, este artículo propone que, aunque no todas las imágenes posean una forma argumentativa, esto no nos lleva necesariamente a suponer que ningún argumento puede ser presentado bajo la forma visual. Admitiendo la perspectiva verbalista del argumento visual, según la cual los argumentos visuales poseen una naturaleza discursiva, se destaca la importancia de las proposiciones visuales en la presentación de las conclusiones y de las razones que las sustentan. El análisis de un cartoon y el aislamiento de sus proposiciones visuales ofrece la oportunidad de demostrar cómo, en la vida cotidiana, podemos observar el funcionamiento de un argumento visual.
Em sociedades dotadas de uma forte cultura visual, urge interrogar a legitimidade de estender a noção clássica e logocêntrica de “argumento”, até domínios não discursivos ou linguísticos, como é o caso dos fenómenos visuais. Contribuindo para discussão lusófona acerca do potencial argumentativo das imagens, este artigo argui que, embora nem todas as imagens possuam uma forma argumentativa, tal não nos leva necessariamente a supor que nenhum argumento pode ser apresentado sob a forma visual. Admitindo a perspectiva verbalista do argumento visual, segundo a qual os argumentos visuais possuem uma natureza discursiva, salienta-se a importância das proposições visuais para a apresentação de conclusões e razões que as sustentem. A análise de um cartoon e o isolamento das suas proposições visuais fornece a oportunidade de demonstrar como, na vida quotidiana, podemos observar o funcionamento de um argumento visual.