Autor(es): Correia, Isabel
Data: 2024
Origem: Aprender
Assunto(s): professional identity; nursery; nursery educators; identidade profissional; creche; educadores de infância
Autor(es): Correia, Isabel
Data: 2024
Origem: Aprender
Assunto(s): professional identity; nursery; nursery educators; identidade profissional; creche; educadores de infância
The present article presents part of an investigation carried out within the framework of a doctoral thesis and focuses on teacher professionalism and the professional identity of early childhood educators intervening in the context of daycare. To gain insights into these aspects, the study explored the personal and professional trajectories of educators and the contexts in which they operate. The research employed a qualitative and interpretative approach, utilizing a multiple-case study methodology. The techniques privileged in data collection were observation, document research as well a individual semi-structured interviews. The results reveal that the two participating educators: i) seek to attribute to the education of children in the context of daycare a theoretically grounded specificity. This is achieved through the affirmation of intentionality in educational action and the permanent pursuit of constructing an educational discourse, aiming to overcome the welfare-oriented view of intervention that tends to prevail; ii) assume educational contexts as facilitators of relationships between children and adults and as spaces where they have been learning their profession; iii) demonstrate some difficulty in positioning themselves in broader and more diverse contexts, both at the level of the educational establishment and the local community.
O presente artigo apresenta parte de uma investigação realizada no âmbito de uma tese de doutoramento e centra-se no profissionalismo docente e a identidade profissional de educadoras de infância a intervir no contexto de creche em Portugal. Para conseguirmos esse entendimento procurámos aceder ao conhecimento de alguns traços das suas trajetórias pessoais e profissionais e dos contextos onde atuam. A investigação é de natureza qualitativa e interpretativa, com opção metodológica pelo estudo de caso múltiplo. As técnicas privilegiadas na recolha de informação foram a observação, pesquisa documental, entrevistas semiestruturadas individuais. Os resultados revelam que as duas educadoras participantes: i) procuram atribuir à educação das crianças em contexto de creche uma especificidade fundamentada, o que efetivam através da afirmação de uma intencionalidade da ação educativa e da procura permanente da construção de um discurso educacional, no sentido de ultrapassar a visão assistencialista da intervenção que tende a prevalecer; ii) assumem os contextos educativos como agenciadores de relações entre crianças e adultos e como espaços onde têm vindo a aprender a sua profissão; iii) apresentam alguma dificuldade em situar-se em contextos mais amplos e diversificados, quer ao nível do estabelecimento educativo, quer ao nível da comunidade local.