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(RE)CONTO: Tool to Assess Oral Narratives in European Portuguese-speaking Children

Author(s): Vaz, Stéphanie ; Lobo, Maria ; Lousada, Marisa

Date: 2025

Origin: Revista da Associação Portuguesa de Linguística

Subject(s): avaliação da linguagem; competências narrativas; macroestrutura; microestrutura; language assessment; narrative competencies; macrostructure; microstructure


Description

Narrative competencies are determinant for the academic success of children and adolescents. The assessment of these competencies – including comprehension and production – is important to complement the diagnosis of children with language impairment, and to plan interventions in clinical and educational contexts. We present in this paper a tool to assess narrative competencies developed for children aged 6 to 12 speakers of European Portuguese. The tool comprises telling and retelling tasks, as well as comprehension questions (literal, inferential and critical comprehension). We report the results obtained by a sample of 521 children with typical development from eight regions of Portugal and by an exploratory group of 17 children with Developmental Language Disorder, considering the type of task, macrostructural and microstructural properties, group and age range. Additionally, we present some psychometric properties of the tool, which attest to its validity and reliability.

As competências narrativas são determinantes para o sucesso académico de crianças e adolescentes. A avaliação destas competências (incluindo a compreensão e a produção) é importante para estabelecer o diagnóstico de crianças com perturbações da linguagem, bem como para planear a intervenção em contextos clínicos e educativos. Apresenta-se neste artigo um instrumento de avaliação de competências narrativas desenvolvido para crianças entre os 6 e os 12 anos falantes de português europeu. O instrumento inclui tarefas de conto e de reconto, bem como perguntas de compreensão (literal, inferencial e crítica). São reportados resultados obtidos por uma amostra de 521 crianças com desenvolvimento típico de oito regiões de Portugal, bem como de um grupo de 17 crianças com Perturbação do Desenvolvimento da Linguagem, considerando o tipo de tarefa, parâmetros macroestruturais e microestruturais, e faixa etária. Apresentam-se ainda algumas propriedades psicométricas do instrumento, que comprovam a validade e fiabilidade do instrumento.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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