Author(s):
Monteiro, Ricardo ; Correia, Susana ; Amaro, Raquel ; Moutinho, Michell ; Barbosa, Sílvia ; Reis, Maria Leonor
Date: 2025
Origin: Revista da Associação Portuguesa de Linguística
Subject(s): literacia; complexidade textual; adultos de baixa literacia; referencial; descritores; literacy; textual compexity; low-literacy adults; benchmark; descriptors
Description
This paper presents the iRead4Skills benchmark of textual complexity, a novel approach to text complexity difficulty tailored to low-literacy adult native speakers. Despite the existence of various instruments and guidelines related to reading proficiency (CEFR, PISA, etc.), little attention is given to adult reading difficulties and how these manifest linguistically in texts. Recognizing the pivotal role of literacy in personal and professional development, this tool addresses the challenges of identifying and adapting texts for this demographic. Based on existent benchmarks (ANQEP, CEFR, PIAAC, ALTE), this article builds upon them and proposes the delineation of levels of textual complexity for European Portuguese, pertaining to low-literacy adults. Integrating lexical, syntactic, and cohesion features, the framework defines three levels of textual complexity—Very Easy, Easy, and Plain— roughly aligned with the CEFR levels A1, A2, and B1. Descriptors of complexity are also advanced to detail each level. Alongside this proposal, the levels and descriptors were tested against real texts, resulting in the compilation of a corpus, graded by levels of complexity. With the aim of testing and validating this proposal, both the levels and descriptors were evaluated and discussed by experts in Adult Learning and Vocational Education and Training. The iRead4Skills benchmark of textual complexity aims at bridging theoretical research and practical application by combining quantitative and qualitative measures, ensuring a robust and contextually relevant analysis of textual complexity. Key contributions include the framework’s alignment with authentic texts and its validation by experts in Adult Learning and Vocational Education and Training. Practical applications of this framework encompass innovative tools such as a text complexity evaluation system and a writing assistant for text adaptation, addressing gaps in suitable reading materials for low-literacy adults. This research offers valuable insights for cross-linguistic studies on text complexity, paving the way for future exploration in literacy and text complexity frameworks.
Este trabalho pretende descrever o processo de desenvolvimento de um referencial de complexidade textual inserida no âmbito do projeto iRead4Skills. O nosso objetivo é fazer uma descrição e análise dos traços linguísticos que conferem complexidade aos textos, em particular àqueles que se destinam a adultos de baixa literacia. Apesar da existência de orientações sobre a proficiência em leitura (QECR, PISA, etc.), pouca atenção é dada às dificuldades de leitura sentidas por adultos em programas de ensino e formação de adultos (EFA), e a como estas dificuldades se manifestam linguisticamente nos textos. Baseado em referenciais usados atualmente (ALTE, ANQEP, QECR, PIAAC), este trabalho propõe a definição de níveis de complexidade do Português Europeu para adultos de baixa literacia, com base na análise crítica desses referenciais, na observação e análise de textos, e na validação por profissionais da área de EFA. Composta por três níveis – Muito Fácil, Fácil e Claro –, esta proposta considera, para cada nível, aspetos linguísticos como a dimensão léxico-conceptual, a ocorrência de certos tipos de estruturas sintáticas e a coesão textual, como indutores e/ou marcadores de complexidade. Estas dimensões são detalhadas através de descritores associados aos diferentes níveis de complexidade textual estabelecidos. Paralelamente, e de modo interativo, os níveis e descritores de complexidade foram usados na compilação de um corpus, através da seleção de textos para cada nível a partir dos descritores propostos e da identificação dos traços linguísticos específicos de cada texto. Com o intuito de testar e validar a proposta, os níveis e descritores foram levados a avaliação e discussão por professores de EFA. Fazendo a ponte entre a investigação e a aplicação prática em sala de aula, o referencial aqui avançado contribui para a criação de ferramentas automáticas de análise de complexidade textual e para o desenvolvimento de assistentes de escrita de textos com diferentes níveis de complexidade, o que poderá ajudar a sugerir materiais de leitura adequados a adultos de baixa literacia.