Autor(es):
Cabrito, Belmiro Gil ; Cerdeira, Luísa ; Nascimento, Ana
Data: 2020
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Educação Superior; Democratização; Financiamento; Enseñanza Superior; Democraticidad; Financiación; Higher Education; Democratization; Financing
Descrição
In this article, the authors debate the situation of higher education in Portugal in several dimensions, considering the period 1974-2020. The advances and setbacks of higher education are highlighted, with a strong positive evolution over the last 50 years, regarding mainly: the explosive growth of demand and the corresponding response from the educational system that resulted in the creation of the polytechnic higher education system; the increasing number of higher education institutions that cover the entire national territory; the increasing number of teachers and of the investment in teacher training; extension of hiring social base and the resulting democratization of the system; the real higher education schooling rate which brings Portugal closer to EU and OECD’s countries average. However, some of the setbacks that have been occurring since the end of the 1980’s are also highlighted, mainly: the higher education’s openness to private initiative; higher education privatization, the setting of updated fees and the loss of public financing; teacher’s job insecurity due to the strengthening of unstable contracts as well as the ageing teacher’s category and the progress to some democratic deficit in public higher education that stems from the fact that the new Higher Education Legal Framework (RJIES) opens the door to a less colegial management and allows higher education institutions to adopt a foundational regime. Finally, some concerns regarding the danger of Portuguese higher education facing a setback and also becoming an elite education are expressed.
En este artículo, los autores debaten la situación de la enseñanza superior en Portugal, en diversas dimensiones, considerando el periodo 1974-2020. Son destacados los avanzos en la enseñanza superior, con una evolución fuertemente positiva en los últimos 50 años, en particular, en función de lo crecimiento explosivo de la procura y correspondiente respuesta de lo sistema educativo de que ha resultado la creación de la enseñanza superior politécnica, aumento de lo numero de instituciones publicas de enseñanza superior que cobren todo territorio nacional; aumento de lo numero de docentes e de la inversión en su formación; alargamiento de la base social de reclutamiento e la consecuente democratizan de lo sistema, la tarifa real de escolarización superior que aproxima Portugal de la media de los países de EU y OCDE. Pero, también son destacados algunos retrocesos que se han sentido desde lo final de la década de 1980, en particular, la abertura de la enseñanza superior a la iniciativa privada, privatización de la enseñanza superior publica, con establecimiento de matrículas actualizadas y el diminutivo de lo financiamiento publico; la precarizacion de la profession docente, en virtud de lo reforço de los contratos precarios así como el envejeciemento de la clase de professores y el caminar para alguno defice de democraticidad en la enseñanza superior pública in consequencia del nuevo Regimen Juridico de las Instituiciones de Enseñanza Superior abrir las puertas a una gobernación menos colegial y la posibilidad de las instituiciones publicas poderen adotar un regimen fundacional. Finalizando, eres evidenciada una preocupacion por lo peligro de la enseñanza superior en Portugal se encontrar en retroceso e a tornar-se una enseñanza para las elites.
No presente artigo, os autores debatem a situação do ensino superior em Portugal em diversas dimensões, tendo por marco temporal o período 1974-2020. São destacados os avanços no ensino superior com uma evolução fortemente positiva nos últimos 50 anos, nomeadamente em função do: crescimento explosivo da procura e da correspondente resposta do sistema educativo de que resultou a criação do ensino superior politécnico; aumento do número de instituições públicas de ensino superior que abrangem todo o território nacional; aumento do número de docentes e do investimento na sua formação; alargamentodabasesocialderecrutamentoeconsequentedemocratizaçãodosistema;ataxa real de escolarização superior que aproxima Portugal da média dos países da EU e da OCDE. Todavia, também se destacam alguns dos recuos que se têm vindo a sentir desde finais da década de 1980, nomeadamente a: abertura do ensino superior à iniciativa privada; privatização do ensino superior público com o estabelecimento de propinas atualizadas e a diminuição do financiamento público; precarização da função docente, em virtude do reforço de contratos precários bem como o envelhecimento da classe dos professores; e, o caminhar para algum défice de democraticidade no ensino superior público em consequência de o novo Regime Jurídico do Ensino Superior abrir as portas a uma governação menos colegial e à possibilidade de as instituições públicas poderem adoptar o regime fundacional. Finalizando, é evidenciada uma preocupação pelo perigo do ensino superior em Portugal se encontrar em “retrocesso” e a tornar-se um ensino para as elites.