Document details

TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS

Author(s): Costa, Ana Paula ; Vianna, Cláudia Pereira

Date: 2018

Origin: Oasisbr

Subject(s): Sexuality; Gender Relations; Teacher Training; Gender and Diversity at School.; Sexualidad; Relaciones de Género; Formación de Profesoras; Género y Diversidad en la Escuela.; Sexualidade; Relações de Gênero; Formação de Professoras; Gênero e Diversidade na Escola.


Description

This article reflects on the possible influences from the course Gender and Diversity at School (GDE) in the understanding by professors who works at elementary school on the different ways of being a woman and being a teacher, from the point of view of gender relations. The course was offered in 2009 by the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus of Rio Claro. From the reports of these women, obtained through semi-structured interviews, it was possible to observe a movement of reproduction of the traditional socializing processes, and at the same time, of resistance and denunciation of the influence of the patriarchal society in the production of different forms of being a woman and of being a teacher. The contradiction present in these reports demonstrates the innovative nature of courses aimed at the training of female teachers in gender, as well as on the aspects that still need to be thought and reviewed.

Este artículo reflexiona sobre las posibles influencias del curso Género y Diversidad en la Escuela (GDE), en la comprensión de profesoras de la Escuela Primária acerca de los significados de lo que puede estar asociado a las diferentes formas de ser mujer y de ser profesora, bajo la óptica de las relaciones de género. El curso fue ofrecido en 2009 por la Universidad Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Rio Claro. Desde los relatos de esas mujeres, obtenidos por medio de entrevistas semiestructuradas, fue posible notar un movimiento de reproducción de los procesos socializadores tradicionales, y al mismo tiempo, de resistencia y denuncia de la influencia de la sociedad patriarcal en la producción de diferentes formas de ser mujer y de ser profesora. La contradicción presente en estos relatos demuestra el carácter innovador de cursos dirigidos a la formación de profesoras en género, así como acerca de aspectos que aún necesitan ser pensados y revisados.

Este artigo reflete sobre as possíveis influências do curso Gênero e Diversidade na Escola (GDE), na compreensão de professoras de Ensino Fundamental sobre as diferentes formas de ser mulher e de ser professora, sob o ponto de vista das relações de gênero. O curso foi ofertado em 2009 pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Rio Claro. A partir dos relatos dessas mulheres, obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas, foi possível notar um movimento de reprodução dos processos socializadores tradicionais e, ao mesmo tempo, de resistência e denúncia da influência da sociedade patriarcal na produção de diferentes formas de ser mulher e de ser professora. A contradição presente nesses relatos demonstra o caráter inovador de cursos voltados para a formação de professoras em gênero, bem como sobre aspectos que ainda precisam ser pensados e revisados.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents