Detalhes do Documento

Didactic Engineering for the relationship between the area of plane figures (polygonal bases) and the volume of geometric solids (prisms): a preliminary analysis and a priori analysis

Autor(es): da Silva, José Gleison Alves ; Menezes, Daniel Brandão ; Alves, Francisco Régis Vieira

Data: 2022

Origem: Indagatio Didactica


Descrição

The present study presents a proposal for the teaching of geometry aiming at a defragmentation of the relationship between areas of plane figures (polygonal bases) and the volume of geometric solids (prisms). In this sense, the objective of this article is to develop a study based on Didactic Engineering (DE), aiming at the construction of didactic sequence supported by the assumptions of the Theory of Didactic Situations (TDS), seeking the relationship area of plane figures (polygonal bases) and the volume of geometric solids (prisms). For this theoretical study we limit ourselves to the two initial stages of DE called Preliminary Analysis and Conceptions of didactic situations and a priori analyses. For the design of the didactic situation, in addition to the TDS, we used the GeoGebra software to support the visualization and dynamism of the figures presented. We hope that the didactic sequence allows the visualization, dynamism and the understanding of the student when it comes to the relation area of plane figures (polygonal bases) and the volume of geometric solids (prisms).

El presente estudio presenta una propuesta para la enseñanza de la geometría con el objetivo de desfragmentar la relación entre las áreas de las figuras planas (bases poligonales) y el volumen de los sólidos geométricos (prismas). En ese sentido, el objetivo de este artículo es desarrollar un estudio basado en la Ingeniería Didáctica (ID), visando la construcción de secuencia didáctica sustentada en los presupuestos de la Teoría de Situaciones Didácticas (TSD), buscando la relación área de figuras planas (bases poligonales) y el volumen de sólidos geométricos (prismas). Para este estudio teórico nos limitamos a las dos etapas iniciales de la ID denominadas Análisis Preliminar y Concepciones de situaciones didácticas y análisis a priori. Para el diseño de la situación didáctica, además del TSD, se utilizó el software GeoGebra para apoyar la visualización y dinamización de las figuras presentadas. Esperamos que la secuencia didáctica permita la visualización, el dinamismo y la comprensión del estudiante en lo que se refiere a la relación área de figuras planas (bases poligonales) y el volumen de sólidos geométricos (prismas).

O presente estudo apresenta uma proposta para o ensino de geometria visando a uma desfragmentação da relação entre áreas de figuras planas (bases poligonais) o volume de sólidos geométricos (prismas). Nesse sentido, o objetivo deste artigo é desenvolver um estudo com base na Engenharia Didática (ED), visando a construção de uma sequência didática apoiada nos pressupostos da Teoria das Situações Didáticas (TSD), buscando a relação entre a área de figuras planas (bases poligonais) e o volume de sólidos geométricos (prismas). Para esse estudo teórico, limitou-se às duas etapas iniciais da ED denominadas de análises preliminares e concepções das situações didáticas e análises a priori. Para a concepção da situação didática, além da TSD, foi utilizado o software GeoGebra para dar suporte na visualização e no dinamismo das figuras apresentadas. Espera-se que a sequência didática possibilite a visualização, dinamismo e a compreensão do estudante quando diz respeito à relação entre a área de figuras planas (bases poligonais) e o volume de sólidos geométricos (prismas).

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Documentos Relacionados

Não existem documentos relacionados.