Autor(es):
Silva, Mafalda Sofia Gomes Oliveira da ; Ferreira, Maria Margarida Silva Vieira
Data: 2024
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10400.14/54808
Origem: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
Assunto(s): Controle de infecções; Estudantes de enfermagem; Infection control; Precauções universais; Students, nursing; Universal precautions
Descrição
Objective: To assess the knowledge of nursing students regarding the prevention and control of healthcare-associated infections. Method: A scoping review was conducted using the methods set forth by Joanna Briggs Institute (JBI). The following databases were searched: PubMed, CINAHL Plus with Full Text, Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Plus Collection, and MedicLatina (via EBSCOhost). Inclusion criteria were studies written in Portuguese, English, or Spanish and published in the last 5 years. The studies were extracted to the Qatar Computing Research Institute platform (Rayyan QCRI). Results: We identified 11 studies that demonstrated the need to involve facilitators in the teaching/ learning process to raise awareness of training strategies for the prevention and control of healthcare-associated infections. Conclusion: Structured programs that include training and skill development for students need to be implemented. Descriptors: Students, Nursing; Universal Precautions; Infection Control.
Objetivo: Mapear o conhecimento dos estudantes de enfermagem relativo às medidas de prevenção e controlo de infeção associada aos cuidados de saúde. Método: Esta é uma scoping review baseada na metodologia de Joanna Briggs Institute (JBI). A busca foi realizada nas seguintes bases de dados: PubMed, CINAHL Plus with Full Text, Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Plus Colletion e MedicLatina (via EBSCOhost). Foram considerados como critérios de inclusão os estudos escritos em português, inglês e espanhol, publicados nos últimos 5 anos e extraídos para a plataforma Qatar Computing Research Institute (Rayyan QCRI). Resultados: Foram identificados 11 estudos que revelaram a necessidade do envolvimento dos intervenientes no processo de ensino/aprendizagem para a consciencialização de estratégias de formação na prevenção e controlo de infeção associada aos cuidados de saúde. Conclusão:É necessário implementar programas estruturados que incluam o treino e de- senvolvimento de competências dos estudantes.