Author(s):
Pacheco, José Augusto ; Sousa, Joana
Date: 2016
Persistent ID: http://hdl.handle.net/1822/47094
Origin: RepositóriUM - Universidade do Minho
Subject(s): Pedagogia; Ensino superior; Estudos curriculares; Reconceptualização; Pós-reconceptualização; Pedagogy; Higher education; Curriculum studies; Reconceptualization; Post-reconceptualization
Description
A Pedagogia no ensino superior é debatida a partir de um olhar oriundo dos Estudos Curriculares, partindo de uma noção abrangente de Pedagogia, que é uma teoria e prática da educação, de um conceito de currículo como projeto, vinculado inquestionavelmente ao conhecimento, e de análises de políticas educativas e curriculares, sobretudo do Processo de Bolonha, na União Europeia. Considera-se, de igual modo, que o currículo, no seu processo de desenvolvimento, concretiza-se numa ação pedagógica, que requer, de acordo com perspectivas teóricas da reconceptualização e pós-reconceptualização curriculares, uma conversação complexa e deliberativa.
Higher education pedagogy is debated from the point of view of Curriculum Studies, based on a wide concept of pedagogy, which is an education theory and practice, on the conception of curriculum as a project that is linked to knowledge, and on the analysis of educational and curricular policies, especially the Bologna Process in the European Union. Similarly, it is considered that the curriculum development process is materialized on the pedagogic action which requires, according to the reconceptualization and post-reconceptualization curriculum theories, a complex and deliberative conversation.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion