Author(s):
Bezelga, Isabel
Date: 2017
Origin: Revista Portuguesa de Educação Artística
Subject(s): Processos Participativos; Práticas Artísticas; Cocriação; Performance; Negociação; Participatory Processes; Artistic Practices; Performance; Negotiation
Description
The aim of this reflection is to discuss the need to revitalize artistic education practices in a school context, highlighting the contribution of good practices that, through the development of participatory processes, enable early involvement in artistic creation practices, the recognition of their multiple languages, by children, youth and communities and promoting greater academic success!The perspective that is based here is intrinsically linked to the project development, in the sense of promoting processes of experimentation and discovery, similar to those arising from contemporary artistic creation, namely in the performative sphere, in a modality of reflexive co-creation and permanent negotiation among all the participants.
Pretende-se com esta reflexão, discutir a necessidade de revitalizar as práticas de educação artística em contexto escolar, salientando o contributo de boas práticas que, através do desenvolvimento de processos participativos, possibilitam o envolvimento precoce nas práticas de criação artística, o reconhecimento das suas múltiplas linguagens, por crianças, jovens e comunidades e promovem um maior sucesso académico!A perspectiva que aqui se fundamenta está intrinsecamente vinculada ao desenvolvimento projectual, no sentido da promoção de processos de experimentação e descoberta, similares aos decorrentes da criação artística contemporânea, nomeadamente no âmbito performativo, numa modalidade de cocriação reflexiva e permanente negociação entre todos os participantes.